17/11/2021

Skuteczny e-marketing w małych firmach

17.11.21

Podaj dalej
Skuteczny e-marketing w małych firmach

E-marketing lub inaczej digital marketing czy marketing internetowy to obecnie podstawowe narzędzie, które wpływa na rozwój sprzedaży, a co za tym idzie sukces biznesowy wielu firm. Szczególnie tyczy się to mikro oraz małych przedsiębiorstw. Tymczasem pod koniec 2018 roku w Polsce 67% przedsiębiorstw nie posiadało własnej strony internetowej, a e-marketing w wielu organizacjach nadal sprowadza się do przesłania maila z ofertą… Pandemia i przyśpieszona transformacja cyfrowa mogły nieco odmienić ten stan rzeczy jednak do lidera – Finlandii gdzie ponad 96% wszystkich przedsiębiorstw posiada swoja stronę www, cały czas jest nam daleko.

A przecież w Polsce jest już blisko 29 mln internautów, a PwC prognozuje, że wartość rodzimego rynku e-commerce w 2026 wyniesie 162 mld zł. Zatem co zrobić aby z gąszcza porad, taktyk, a nawet strategii e-marketingowych wybrać te, które są najbardziej skuteczne dla małych firm? O tym dowiesz się z tego artykuł. Zatem zaczynajmy.

W dzisiejszym konkurencyjnym otoczeniu marketing internetowy pomaga skutecznie rozwijać się małym firmom, a internet jak żadne inne medium wcześniej zrównał ich szanse w skutecznym pozyskiwaniu klienta z dużo większymi podmiotami. 

Niestety dla wielu właścicieli małych firm e-marketing jest zagmatwaną i mało czytelną dziedziną. Dzieje się tak ze względu na mariaż technologii IT wraz z mało rozumianymi angielskimi akronimami (jak np. SEM – Search Engine Marketing, SEO – Search Engine Optimization, CPP – Cost Per Click, UX – User Experience czy UI – User Intreface), które odpowiadają konkretnym działaniom czy też taktykom e-marketingowym.

Małe firmy chcąc efektywnie wykorzystywać marketingu internetowy, muszą zrozumieć jego znaczenie, szczególnie jeśli chodzi o stosowanie odpowiedniej taktyki. 

Pojawiają się pytania, takie jak:

  • Jakie metody zastosować, aby uzyskać realne wyniki?
  • Jak osiągnąć swoje cele marketingowe bez marnowania cennego czasu i pieniędzy?
  • Jakie taktyki e-marketingowe pomogą uzyskać jak największą widoczność?
  • Jak dotrzeć do moich klientów?

Będąc właścicielem małej firmy, nie musisz wiedzieć jak analizować modele atrybucji, ale na pewno powinieneś widzieć jakie są możliwości reklamy Google Ads, jak można mierzyć zwrot z inwestycji marketingowej (Return on Marketing Investment - ROMI), czy w końcu jak wykorzystać Facebooka czy Instagram do realizacji swoich celów sprzedażowych czy marketingowych. E-marketing wydaje się dość trudną dziedziną jednak nie na tyle aby zacząć z nią swoją przygodę. Dowodem na to jest fakt, że duży odsetek zwykłych przedsiębiorców eksperymentuje z cyfrowym marketingiem w małych firmach i odnoszą sukces. 

Mimo, że e-marketing w małych firmach na początku może wydawać się trudny lub skomplikowany, to jednak „nie taki diabeł straszny jak go malują”. Jeśli jednak nadal potrzebujesz pomocy w tworzeniu i wdrażaniu planu e-marketingowego dla małych firm, zawsze możesz skontaktować się ze mną.

Powiedziawszy to, przyjrzyjmy się teraz 5 skutecznym taktykom marketingu cyfrowego dla małych firm, które przyniosą Ci pozytywne wyniki.


5 skutecznych taktyk e-marketingowych dla małych firm


Taktyka nr 1: Twórz użyteczne treści (content)

Tworzenie odpowiedniego rodzaju użytecznych treści jest ważną częścią skutecznego e-marketingu dla małych firm. Każdy kij ma dwa końce i jeśli Twoje treści będą niskiej jakości mogą zaszkodzić Twojej marce. Jednak jeśli zaangażujesz się i sprawisz, że Twój content będzie jakościowy, użyteczny to możesz być pewny, że Twoi użytkownicy go docenią. W dalszym etapie przełoży się to na mocniejsze budowanie relacji z odbiorcami, a w konsekwencji na konwersję użytkownika w Klienta. 

Jednak może się zdarzyć, że dobra treść nie przyniesie zamierzonych rezultatów – nie zostanie przeczytana, obejrzana i udostępniona czyli nie trafi do odpowiednich osób. Dlaczego tak się może stać i jak temu przeciwdziałać? 

  1. Twórz treści, które wywołają emocjonalną reakcję odbiorców. W ciągle zmniejszającej się liczbie udostępnień treści (i ogólnie interakcji np. w serwisach społecznościowych) to właśnie emocje są tym czynnikiem, które w dużej mierze determinują takie działanie. 
  2. Twórz przydatny, praktyczny i skuteczny content czyli taki, który oferuje  prawdziwą wartość Twoim potencjalnym/klientom, ponieważ ludzie lubią udostępniać treści mogące pomóc innym. 
  3. Twórz treści, które opowiadają historię, tak aby była bardziej wciągająca i związana z obecną sytuacją odbiorców.

Twoi klienci odwiedzają Twoją stronę internetową lub Twoje profile w serwisach społecznościowych ponieważ chcą poznać Twoją firmę – jej usługi czy produkty. Są również po to aby przeczytać, co możesz dla nich zrobić. Jednak nie pisz za dużo „o sobie”. Na pewno jesteś świetny w tym co robisz, ale spójrz na swoją stronę internetową oczami Klientów i odpowiedz sobie na pytanie jakich informacji szukają na niej Twoi Klienci i dawaj je im (np. użyteczne informacje o eksploatowaniu Twoich produktów itp.) 


Taktyka nr 2: Optymalizacja pod kątem marketingu mobilnego i na urządzeniach stacjonarnych

Dla wielu właścicieli małych firm różnica między marketingiem mobilnym, a marketingiem na urządzeniach stacjonarnych może nie wydawać się zbyt oczywista. W końcu strona internetowa to strona www i na odwrót. Jednak poziom percepcji treści na nośnikach z większym ekranem oraz z mniejszym są zgoła odmienne. 

Kolejną rzeczą jest oczywista oczywistość - w czasach gdzie już znacznie ponad 50% ruchu na stronę internetową generowana jest z przy użyciu urządzeń mobilnych, dlatego Twoja witryna musi być dostosowana pod nie (musi być responsywna).

Mówiąc o komputerze stacjonarnym, musisz skoncentrować się na zapewnieniu odwiedzającym doskonałego doświadczenia użytkownika, aby nie tylko zostali dłużej na stronie, ale także aby podjęli pożądane działanie. To jak łatwa jest Twoja witryna pod względem użyteczności, ostatecznie decyduje o tym, jak przywiązani oraz zaangażowani są Twoi docelowi odbiorcy.

Najważniejsze elementy, na które warto zwrócić w uwagę w obszarze optymalizacji witryny pod kątem mobilnym:

  1. Analizuj w jaki sposób ludzie korzystają z Twojej witryny i optymalizuj najpopularniejsze podstrony tak aby poprawić wrażenia użytkownika z korzystania z nich (krok po kroku). Sprawdź czy grafiki wczytują się prawidłowo czy teksty mają odpowiednie formatowanie czy w końcu istnieje możliwość przeprowadzania bezproblemowej konwersji (np. zakupu, wysłania prośby o ofertę czy zapytania).
  2. Spraw aby Twoja witryna była wydajna pod kątem urządzeń mobilnych np. zoptymalizuj czas wczytywania się podstron na urządzaniach mobilnych poprzez optymalizację zdjęć, grafik czy w końcu optymalizację techniczną (skryptów, kodów JavaScript itp.)
  3. Dostarczaj użytkownikom to czego szukają na Twojej stronie za pośrednictwem urządzeń mobilnych – szybko i bez zbędnego zamieszania. Nie zapomnij również zoptymalizować strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. 

Taktyka nr 3: Twórz synergie pomiędzy organiczną, a płatna obecnością w serwisach społecznościowych

Serwisy społecznościowe to nadal ważne kanały komunikacji marketingowej Twojej firmy. Niestety zmartwię Cię – postami organicznymi raczej niczego poważnego w 2021 roku oraz w kolejnych latach nie zwojujesz. Choćbyś tworzył najlepszy content to po prostu… nie będzie on widoczny dla Twoich fanów. Według badania firmy ignitesocialmedia w 2021 roku zasięg organiczny na Facebooku wynosi jedynie 2,2% - dla porównania w 2014 było to ponad 16%. Zakładam, że w na naszym krajowym podwórku zasięg jest nieco wyższy – może maksymalnie o 2-3%...

Czy to znaczy abyś porzucił tworzenie postów organicznych? Nic z tych rzeczy. Serwisy społecznościowe np. Facebook, Instargram czy LinkedIn to miejsca, które na pewno będą weryfikowane przez Twoich użytkowników – sprawdzą czy komunikujesz się za ich pośrednictwem, odpowiadasz na komentarze czy jesteś po prostu wiarygodny. Po prostu poza tworzeniem postów wysokiej jakości musisz zacząć inwestować w ich promocję tak aby dotarły one do wybranej grupy docelowej.

Takie działanie pomaga stworzyć silny dowód społeczny (tzw. Social Proof), dzięki czemu możesz zdobyć więcej obserwujących i przekształcić ich w klientów. Posiadanie większej liczby obserwujących / polubień / udostępnień na kontach społecznościowych sprawi, że ludzie łatwiej zaufają Twojej marce.

Jeśli Twoje działania nakierowane są w kierunku klientów biznesowych (B2B) świetnym narzędziem do działań marketingowych jest LinkedIn. Po pierwsze zasięg organiczny postów jest obecnie dwukrotnie większy niż w przypadku Facebooka, a po drugie dysponujesz narzędziem dającym Ci możliwość bardzo precyzyjnego targetowania do grup docelowych np. po stanowiskach, po miejscach pracy, po konkretnych firmach itd. Relatywnie łatwo jest więc dotrzeć do decydentów B2B odpowiednich działów, na których nam zależy.


Taktyka nr 4: Wykonuj testy swoich kampanii internetowych 

Bez wykonywania testów prowadzenie udanej kampanii e-marketingowej jest niemożliwe. Problem ten dotyka najczęściej osób, które w marketingu online stawiają pierwsze kroki, choć nie tylko.

Warto aby od samego początku prowadzenia działań reklamowych wprowadzić nawyk testowania poszczególnych kampanii, aby w dłuższej perspektywie osiągnąć wyższy zwrot z inwestycji (ROI).

Jakie elementy kampanii reklamowej online optymalizować:

  1. Nagłówki oraz teksty w reklamach w Google Search.
  2. Poszukiwanie optymalnych słów kluczowych w kampanii Google Search.
  3. Optymalizacja przycisków (butonów) w kreacjach bannerowych – CTA (call to action) np. „Dowiedz się więcej” lub „Zobacz” oraz kolorów przycisków. 
  4. Poszerzanie lub zawężanie grup docelowych w ramach kampanii emitowanych na Facebooku. 
  5. Testuj różne kreacje graficzne (bannery) emitując je do tej samej grupy docelowej (tzw. Testy A/B).


Wszystkie te wydawałoby się drobne działania mogą przełożyć się na wyższy współczynnik konwersji Twojej kampanii.

Ważne aby zmiany wprowadzać w taki sposób aby testować w danym momencie tyko jeden element np. kolor przycisków w kreacjach bannerowych. W przeciwnym razie możesz nie dowiedzieć się jaki element wpłynął na lepsze parametry kampanii. 

Skuteczne testowanie to proces krok po kroku i nie można tego zrobić na raz. Dlatego tak ważne jest, aby poświęcić odpowiednio dużo czasu na wyizolowanie każdej zmiennej i przetestowanie jej.


Taktyka 5: Projektuj strony internetowe zorientowane na konwersje

Jeśli przeprowadzasz działania e-marketingowe w swojej firmie w celu zdobycia większej liczby potencjalnych klientów lub zwiększania sprzedaży musisz zrozumieć, jak ważny dla odniesienia sukcesu jest korzystny współczynnik konwersji.

Czym zatem jest konwersja?

Konwersja (conversion) w kontekście działań związanych z marketingiem online dotyczy celów jakie realizowane są na stronie internetowej przez użytkowników - klientów. Dla właścicieli stron www konwersją może być np. wysłanie zapytana ofertowego, zapisanie się do newslettera czy pobranie ulotki w formacie PDF. Z kolei w przypadku sklepu internetowego konwersją będzie sprzedaż zrealizowana z danego rodzaju źródła ruchu (np. z wyszukiwarki, serwisu społecznościowego czy też z kliknięcia w link w e-mailu).

Każda firma, niezależnie od jej wielkości, powinna skoncentrować się na tworzeniu mocnych podstaw do wzrostu poprzez skupienie się na zwiększeniu współczynnika konwersji. Co oznacza, że każda decyzja związana z marketingiem lub projektem (np. Landing Page czy strony www), którą podejmujesz, powinna stawiać na pierwszym planie konwersję. 

Twoja witryna powinna być stworzona w taki sposób, aby pomóc Ci przekonwertować więcej odwiedzających na potencjalnych klientów, którzy mogą stać się klientami. Z kolei definicja doskonale funkcjonującej witryny internetowej jest prosta: taka, która została specjalnie zaprojektowana, aby zapewnić Ci wysoki współczynnik konwersji.

Pamiętaj o tym że choć estetyka Twojej witryny jest ważna, nie należy tego robić kosztem utraty klientów. Jeśli więc projekt strony internetowej nie jest zorientowany na konwersję, wyrzucasz pieniądze w błoto. 

Spójrzmy prawdzie w oczy - internet stał się bardzo ważną częścią naszego życia, co oznacza, że z dnia na dzień robi się coraz bardziej zatłoczony. To powiedziawszy, ważne jest, aby wyróżniać się z tłumu dzięki projektowi ukierunkowanemu na konwersję, tak aby potencjalni klienci kupowali od Ciebie, a nie od konkurencji.

Kilka wskazówek które pomogą Ci zaplanować stronę internetową zorientowaną na konwersję:

  • Staraj się mieć prosty projekt swoje strony nietrentowej, który nie przytłacza odwiedzających.
  • Spraw aby Twoja witryna była jak najbardziej przyjazna dla użytkownika, tak aby odwiedzający mieli dostęp do wszystkich jej elementów.
  • Nie ignoruj znaczenia doboru kolorów, ponieważ psychologia kolorów odgrywa kluczową rolę w budowaniu marki i poprawie konwersji.
  • Przyciski/link z wezwaniem do działania umieść w taki sposób aby klient je zauważył oraz aby chciał w nie kliknąć. Wierz mi, że użytkownicy bardzo lubią klikać w przyciski pod warunkiem że zostaną odpowiednio zachęceni, a same przyciski będą dla nich dobrze widoczne (dobór odpowiedniego koloru, czcionki).
  • Przetestuj swoją witrynę pod kątem użyteczności implementując np. bezpłatne narzędzie w rodzaju Yandex.Metrica.


Fajnie, że dotarłeś do tego miejsca bo to oznacza, że mój artykuł Cię zainteresował. Zatem pozostaje Ci rozpoczęcie bardziej  świadomych działań w zakresie efektywnego wykorzystania e-marketingu w Twojej firmie.

Jeśli czujesz, że pewne tematy mogą być dla Ciebie nie do końca zrozumiałe lub po prostu nie za dobrze się nich czujesz – skontaktuj się ze mną. Chętnie Ci pomogę 😉.


0 comments :

Prześlij komentarz