08/10/2018

Dlaczego doświadczenie użytkownika jest kluczem do sukcesu w e-marketingu

8.10.18

Podaj dalej

Dlaczego doświadczenie użytkownika jest kluczem do sukcesu w e-marketingu

Dzisiejsi konsumenci są inteligentni oraz doświadczeni w poszukiwaniu informacji, a do tego oczekują, że ich potrzeby zostaną zaspokojone tu i teraz. Niezależnie od tego czy czekamy w kolejce w przychodni lekarskiej, czy jedziemy autobusem, czy wychodzimy z psem na spacer [sic!] - wszyscy korzystamy z internetu. Czytamy, przeglądamy, kupujemy, rezerwujemy, wymieniamy się informacjami z przyjaciółmi. Wykonując wszystkie te czynności ogromne znaczenie ma doświadczenie użytkownika (UX – user experience) związane z jego wygodą oraz poziomem zaangażowania. 

Doświadczenie użytkownika a strona internetowa  

Najważniejszym elementem doświadczenia użytkownika jest łatwość z jaką może znajdować, porównywać, przeglądać lub kupować produkty i usługi. Dla firm, które traktują internet jako główny kanał sprzedaży (e-commerce), doświadczenie użytkownika (UX) jest kluczowe dla ich przetrwania i sukcesu. Niestety, ale przy tworzeniu strategii marketingowych w Internecie, UX jest często pomijany, a jak pokazują wyniki badań, aż 85% użytkowników uważa, że witryna mobilna firmy powinna być równie dobra lub lepsza niż strona internetowa w wersji desktopowej.

Punktem końcowym modelowej, internetowej podróży klienta (Customer Journey Online) powinna być przyjazna dla użytkownika strona internetowa, która łączy w sobie m.in.: intuicyjną nawigację, prostą drogę zakupową, angażującą treść (content), przejrzystość oraz responsywność (płynne dostosowywanie się do rozdzielczości ekranu każdego urządzenia). To właśnie po połączeniu tych elementów, firmy tworzą środowisko online, dzięki któremu użytkownicy czują się komfortowo oraz chcą ponownie wracać do takich serwisów.

Doświadczenie użytkownika w mobilnym świecie

Urządzenia mobilne wykorzystywane w celach poszukiwania informacji, przeglądania stron czy kupowania stają się jednymi z najważniejszych narzędzi za pomocą, których użytkownicy korzystają z internetu. Według raportu Media Consumption Forecasts opracowanego przez Zenith, czas spędzony na korzystaniu z sieci internetowej na urządzeniach mobilnych stanowił w 2017 roku ponad 70% całej konsumpcji internetu.

Jednocześnie użytkownicy mobilni, aż pięć razy częściej są skłonni porzucić daną witrynę, jeśli nie jest ona poprawnie zoptymalizowana pod kątem telefonu. Zatem jeśli Twój biznes opiera się na sprzedaży internetowej, taka sytuacja może oznaczać dużą utratę konwersji, a docelowo może wpłynąć na reputację Twojej marki.

Pomimo tego, że komputery nadal odgrywają ważną rolę w transakcjach e-commerce, marketerzy nie powinni zapominać o zrównoważonej wieloplatformowej strategii e-marketingowej obejmującej różne rodzaje urządzeń (w tym również mobilne), ponieważ muszą one być zsynchronizowane z dzisiejszym zachowaniem konsumentów.

Content marketing a doświadczenie użytkownika (UX)

Dobrze przygotowana treść (content) na stronę www, która z jednej strony jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki Google, a z drugiej pod kątem urządzenia mobilnego (technika Responsive Web Design - RWD) ma ogromny wpływ na poziom zaangażowania użytkowników.

Pomoże nie tylko zapewnić odpowiedni poziom wrażenia użytkownika, ale zwiększy liczbę tzw. bezpłatnych wejść na stronę z wyszukiwarki Google (Organic Traffic), które w konsekwencji przełożą się na konwersje. Choć może się to wydawać dość dziwne to nadal ogromna ilość firm nie przywiązuje do tego zagadnienia odpowiedniej wagi, choć SEO ze względu na rolę wyszukiwarek w procesie ścieżki zakupowej klienta (Customer Journey Online), staje się jednym z najważniejszych elementów działań e-marketingowych. Bo w końcu jeśli Twoja strona nie jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO, to Twoi klienci nigdy Cię nie znajdą…

I na koniec. Przez wielu UX nadal uważany jest za luksus, na który mogą pozwolić sobie nieliczni. I zapewne jest w tym wiele racji ponieważ, aby zaoferować użytkownikowi doświadczenie (UX), na jakie zasługuje, wymagane są odpowiednie zasoby (ludzie i pieniądze) oraz kompetencje (wiedza i doświadczanie). Nie bez znaczenia na rozwój i znacznie UX w przyszłości ma fakt, iż doświadczenie użytkownika online jest już dla wielu gigantów technologicznych (Apple, Google) kluczowym obszarem, który jest gwałtownie przez nie rozwijany.


Grafika (źródło): www.niswey.comymedialabs.com

5 comments :

  1. Intencje i doświadczenie użytkowników - zaspokojenie tych 2 potrzeb daje zaufanie. Też jedno z kluczowych pojęć w dzisiejszym marketingu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Każde działanie firmy powinno być kierowane tak, aby zaspokoić klienta.

    OdpowiedzUsuń
  3. Audyt ux moim zdaniem jest kolejnym ważnym krokiem zaraz za optymalizacją strony i tekstami, które będą sprzedawać. Oczywiście mam tutaj na myśli zarówno sklep internetowy jak i bloga. Od tylu lat się słyszy o roku mobile, że chyba jest on już wpisany w podstawy, a nie coś nowego do odkrycia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czas, który spędza użytkownik na stronie, jest czynnikiem rankingowym dla Google w procesie pozycjonowania. Dlatego warto zadbać o wszelkie elementy UX :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy wpis! Według mnie zaspokojenie potrzeb klientów jest coraz trudniejsze ze względu na rosnącą świadomość oraz wyszukane wymagania. W przypadku stron internetowych, powinny one zawierać wyłącznie wartościowe treści oraz zostać odpowiednio zoptymalizowane. Z kolei w sklepach internetowych warto w tej kwestii zaufać technologiom, które dbają o klienta i dostosowują wyświetlane treści do ich indywidualnych potrzeb.

    OdpowiedzUsuń