Marketing jest siłą napędową każdej relacji marka – klient. Jednak podczas rozwoju organizacji, niemożliwe jest utrzymanie komunikacji 1:1 ze wszystkimi klientami. I w takich sytuacjach przychodzi z pomocą Marketing Automation.
Automatyzacja marketingu jest pojęciem, które z jednej strony obejmuje programy oparte o podnoszenie wydajności procesów marketingowych (konwersji), z drugiej narzędzia przy pomocy których możliwa jest ich realizacji – począwszy od systemów CRM, poprzez platformy sprzedażowe, aż po aplikacje e-mail marketingowe czy do prowadzenia chat’ów na stronach internetowych.
Mówiąc wprost - automatyzacja marketingu to oprogramowanie i taktyki, które pozwalają firmom sprzedawać - to znaczy pielęgnować potencjalnych klientów dzięki wysoce spersonalizowanym, przydatnym treściom, a następnie przekształcać ich w zadowolonych klientów.
Skuteczna automatyzacja marketingu jest jak pielęgnowanie rośliny. Aby została wyhodowana potrzebujesz żyznej gleby, odpowiedniej jakości nasion oraz zapewnienia optymalnych warunków wzrostu (światło, woda). Dopiero po spełnieniu tych wymogów możliwe jest wyhodowanie z nasiona bujnej, kwitnącej rośliny. Podsumowując, rośliny są właśnie synonimem Twoich klientów.
Marketing Automation czyli co?
Zwykle marketerzy mówiąc o automatyzacji marketingu mają na myśli e-mail marketing. Faktem jest, że marketing e-mailowy jest składnikiem automatyzacji marketingu, jednak oba te obszary mocno się od siebie różnią.Automatyzacja marketingu łączy odmienne kanały pozyskiwania i retencji klientów, aby dostosować się do ścieżki konwersji Twojej firmy. Cykl zakupu każdej firmy obejmuje wiele punktów kontaktu klienta. Na przykład klient może znaleźć Twoją firmę poprzez wyszukiwarkę Google. Może zdecydować się "polubić" profil Twojej firmy na Facebooku, a następnie powrócić do Twojej witryny, aby przeczytać ostatnio udostępniony artykuł na blogu. Jakość treści na Twoim blogu oraz różne mechanizmy zachęt jakie na nim stosujesz mogą przekonać go do zastania subskrybentem.
Ścieżki konwersji są unikalne i nie da się ich śledzić w sposób indywidualny. Właśnie w tym miejscu pojawia się automatyzacja marketingu.
Proces Marketing Automation, źródło: wsiaxon.com |
Marketing Automation i punkty kontaktowe marki z klientem
Automatyzacja marketingu łączy wiele punktów kontaktowych i kanałów marketingowych, w tym media społecznościowe, e-mail marketing oraz content marketing (marketing treści). Jednym z podstawowych celów automatyzacji marketingu jest budowa długofalowych relacji z potencjalnym klientem czy już obecnym klientem, co oznacza skupienie się na celach wykraczających poza sprzedaż bezpośrednią.Personalizacja wiadomości 1:1 w marketing automation jest jednym z kluczowych elementów. To z kolei sprawia że komunikacja jest silniejsza i bardziej dostosowana do potrzeb klienta. Jeśli zadbasz o automatyzację marketingu, możesz bardziej skoncentrować się na jakości kampanii i komunikatów. Dzięki możliwości dodawania bardziej osobistych elementów do Twojej kampanii np. zbierając dane o zainteresowaniach i celach danego potencjalnego klienta, możesz dostosować przyszłe oferty tak, aby były bardziej dopasowane do oczekiwań klienta.
Platformy do Marketing Automation
Różne platformy automatyzacji marketingu są przeznaczone dla różnych typów firm. Czołowe narzędzia do marketing automation takie jak HubSpot, MailChimp, GetResponse czy Marketo posiada próbne wersje dlatego warto sprawdzić ich możliwości i funkcje tak aby były one optymalne pod kątem celów biznesowych Twojej firmy. Nie ma idealnego rozwiązania. Na pewno musisz wybrać takie które wyposażone jest w zaawansowane funkcje targowania oraz funkcje analityczne. Zwróć uwagę również na możliwości integrowania danych z CRMa jak również funkcje importu / eksportu danych oraz możliwość implementacji własnych dostosowań.Aby odnieść sukces dzięki automatyzacji marketingu, potrzebujesz mieszanki strategii i taktyki czyli połączenia odpowiedniego oprogramowania z wdrożeniem konkretnych taktyk marketingowych, które pozwolą zrealizować dane cele.
Bez wątpienia Marketing Automation nie jest prosty w realizacji jednak w dłuższej perspektywie generuje nowe, znaczące przychody dla firm i zapewnia wysoki zwrot z wymaganych inwestycji (ROI).
Grafika (źródło): www.niswey.com
Dzięki za wprowadzenie do tematu, chyba posiedzę nad tym dłużej.
OdpowiedzUsuńRównież i dla mnie jest to ważny temat, akurat będę zajmował się tym zawodowo i szukam rzetelnych informacji w internecie.
OdpowiedzUsuńBardzo cenne i przydatne informacje, dzięki.
OdpowiedzUsuńTo prawda automatyzacja marketingu nie należy to do najłatwiejszych zadań. Mimo wszystko warto się na nią zdecydować. Po pewnym czasie się zwraca i generuje spore zyski.
OdpowiedzUsuńCieszę się, że trafiłam na ten wpis. :) Chyba zostanę na blogu ciut dłużej. Muszę poszerzyć trochę swoją wiedzę z marketingu.
OdpowiedzUsuńWłaśnie rozpoczynam testy platform do automatyzacji marketingu. Na tą chwilę wypróbowałem Marketo i wydaje mi się całkiem w porządku aczkolwiek zobaczymy jak spiszą się następne :)
OdpowiedzUsuńŚwietne ujęcie tematu, znacznie przybliżyłeś mnie do tematu. Koniecznie muszę wdrożyć te opcję u siebie. Dzięki za inspirację i wiedzę!
OdpowiedzUsuńBardzo fajny artykuł. Szczerze mówiąc o paru rzeczach nawet nie miałam pojęcia więc fajnie się było dowiedzieć czegoś nowego. Serdecznie pozdrawiam i czekam na kolejne tak interesujące wpisy! :)
OdpowiedzUsuńBardzo fajny tekst na temat marketing automation, ostatnio też zacząłem więcej czytać o nowoczesnym digital marketing. Prowadząc własną firmę trzeba mieć dobry pomysł na realizację marketingu oraz korzystać z innowacyjnych rozwiązań. Świetny blog, z którego jak zawsze można się wiele dowiedzieć, oby więcej takich artykułów i powodzenia w dalszej pracy.
OdpowiedzUsuń