19/12/2016

O przyciąganiu w marketingu

19.12.16

Podaj dalej

Żyjemy w czasach w których wszechobecna technologia zaczyna (jak nigdy wcześniej żadne „zjawisko”), wpływać na nasze życie, postawy, komunikację oraz gospodarkę. Sieć zmienia wszystko. Sprawia m.in. że tworzy się nowa globalna klasa dominująca, która wkracza na salony. To  netokracja (ang. netocracy; ang. net – sieć + gr. krάtos – władza).
„Netokracja 1. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie” to głośna książka Alexandra Barda i Jana Söderqvista, w której autorzy twierdzą, iż w czasach rozwoju Internetu wygrają ci ludzie i te firmy, które będą w stanie wygenerować dla siebie i swoich produktów lub usług najwięcej uwagi. Zatem zaczynamy.

Przyciągnie uwagi – „waluta” XXI wieku

W ciągu doby jesteśmy wystawieni na ilość danych, jaką ludzie z XIX wieku napotykali przez całe swoje życie. Już dwa lata temu ludzkość generowała w internecie tak dużo danych, że zaledwie dwa dni była to ilość równa całemu dorobkowi informacyjnemu ludzkości jaki powstał przed 20013. Co 12 miesięcy ilość danych w Internecie rośnie o 40%.
Ta ilość danych wpływa również na nasz poziom konsumpcji informacji. Jesteśmy poddawani ciągłym bodźcom, na które z czasem zaczynamy się uodporniać. Dlatego m.in. reklama staje się oraz mniej skutecznym medium informacyjnym, a prawdziwą „walutą” konsumentów, o którą walczą firmy, wydawcy itp. jest zaangażowanie czyli przyciągnie naszej uwagi. Zatem jak przyciągać uwagę i angażować naszych klientów?  

CEO – współcześni PRowcy

Współcześni Prezesi firm (CEO - chief executive oficer) mogą jak nigdy wcześniej wykorzystywać  media społecznościowe (jako kanał komunikacji marketingowej) do wzbudzania emocji, angażowania i rozprzestrzeniania (a w konsekwencji do budowania) świadomości swojej marki – firmy/produktu.

Jeśli chcesz, aby ludzie utożsamiali się z Twoją marką to nie ma nic bardziej skutecznego niż dostarczenie „twarzy” spółce. Sir Richard Branson opanował tę technikę do mistrzowskiego poziomu poprzez dzielenie się swoimi osobistymi historiami czy poradami zawodowymi w social mediach. Często na jego profilu w serwisach społecznościowych znajdziesz różne zdjęcia czy filmiki na których widać jak cieszy się życiem co w konsekwencji pokazuje nam jakim jest człowiek w życiu poza zawodowym.

Dzięki takim zabiegom Sir Richard Branson czy z naszego rodzimego podwórka Michał Sadowski (CEO Brand24), budują wokół siebie społeczność osób które postrzegają markę, jej wartości, oraz pozycję poprzez pryzmat osoby stojącej na jej czele.

Lider opinii, trendsetter i influencer – czyli kto?

Nową elitą, która wg. autorów „Netokracji” będzie miała coraz większy wpływ na kształtowanie postaw innych osób będą osoby, które zbudują wokół siebie oddane i zaangażowane grono odbiorców. Te osoby to blogerzy i osoby publiczne (celebryci, dziennikarze, artyści), którzy już dzisiaj posiadają ogromny wpływ na kształtowanie postaw często setek tysięcy osób.
Wiele marek już zauważyło potencjał w wykorzystaniu takich osób w swoich różnych akacjach  (jak choćby Play w swojej reklamie prezentuje czołowych polskich blogerów i YouTuberów). Jednak nadal jest ogromne pole do wykorzystania w tej materii.

Wiarygodność – fundament komunikacji

Jednym z kluczowych elementów, które stoją za sukcesem osób posiadających wpływ na swoich odbiorców jest wiarygodność. To właśnie wiarygodność stanowi podstawę zaufania. Ludzie będą nam ufać jeżeli będziemy wiarygodni.

Wiarygodność rodzi się wtedy gdy dotrzymujemy obietnic, które składamy innym ludziom. Osoba, która jest wiarygodna, to ktoś taki, na kim można polegać, to ktoś taki, kto nigdy nas nie zawiódł.
Zapewne zapytasz jak marketing/komunikacja/PR/reklama może być wiarygodny?

Odpowiedź wydaje się dość prosta – jeśli stoisz na czele swojej firmy lub odpowiadasz za jej komunikację marketingową kieruj się kilkoma prostymi zasadmi:

  • Bądź szczery w swoich zamiarach
  • Nie kłam – kłamstwo zawsze wyjdzie na jaw 
  • Umiej przyznać się do błędu
  • Pokazuj swoją ludzką twarz
  • Inspiruj swoim sukcesami innych
  • Bądź otwarty na dialog ze społecznością
  • Nie uciekaj od udzielania odpowiedzi na trudne pytania
  • Słuchaj

Zatem jeśli chcesz być wiarygodny w biznesie, a co za tym idzie budować zaufanie do swojej osoby, marki, firmy – już wiesz co robić ;-)

Grafika: http://blog.exitbee.com/

3 comments :

  1. wiarygodność jest mega ważną sprawą, a do tego myślę że nieodzownym elementem jest uczciwość

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą Patryk. Wiarygodność buduje się poprzez uszcziwość oraz dotrzymywanie obietnic. Pozdrawiam Damian.

      Usuń
  2. Bardzo interesujący wpis. Z przyjemnością czytam tego typu publikacje, bo wiele można się z nich dowiedzieć. Osobiście w 100% zgadzam się z tym, co zostało tam napisane. Pozdrawiam i czekam na kolejne wpisy!

    OdpowiedzUsuń