Internet w działaniach marketingowych jest relatywnie młodym medium, i co ciekawe w ciągu tych kilku lat, kiedy jest z nami, już dość mocno się zmienił. Wiele narzędzi wykorzystywanych jeszcze do niedawna zaczyna tracić na znaczeniu (np. reklama display), a inne zaczynają mocno zyskiwać np. marketing automation czy social media. Jedyną rzeczą, która nadal jest niezmienna to fakt, iż internet na dobre zagościł na pozycji drugiego medium reklamowego. Do telewizji nadal mu jednak sporo brakuje, a głównym powodem jest mniejszy zasięg wynoszący obecnie niecałe 63% - do sieci ma dostęp około 19 mln naszych rodaków. I pomyśleć że pamiętam czasy kiedy jedna czwarta Polaków mogła surfować po necie, a teraz to bez mała już polowa. Progres jest zauważalny jednak mógłby być szybszy. Zatem jakie trendy w e-marketingu będą dominować w 2014 roku? Od razu zaznaczę że poniższe przewidywania stanowią moje subiektywne odczucia ;-)
Content Marketing
W obecnym 2014 roku na znaczeniu zyska content marketing. Jednym z głównych sposób efektywnej komunikacji marek z konsumentami jest tworzenie wysokiej jakości treści (content). Takie podejście gwarantuje budowanie długotrwałych relacji na linii konsument – marka, które docelowo przekształcają się w lojalność. Bez wątpienia dzięki wdrożeniu strategii content marketingowej zyskać mogą wszystkie firmy i marki - b2b i b2c. Wykorzystanie różnych kanałów w dystrybucji treści (głównie social media), będzie stało za sukcesem stosowania tej strategii.Social media
To obecnie jeden z głównych kanałów komunikacji e-marketingowej, która poprzez dialog marki z konsumentami buduje odpowiedni poziom zaangażowania. Mapa social media jednak ulega zmianie, tak jak zmianie ulegają same serwisy społecznościowe. Eksperci twierdzą, że Facebook w Polsce osiągnął już swoje maksimum i obecnie przestaje rosnąć (w serwisie zarejestrowanych jest blisko 12 mln Polaków). Kiedy zestawimy ten fakt z informacjami, że zasięg postu na fan page’u dociera zaledwie do około 12% fanów, jawi nam się serwis, który chyba swoje najlepsze lata ma za sobą. Na domiar złego, ostatnie wyniki badań pokazują, że Fejs staje się passe wśród nastolatków i w sposób naturalny szukają oni nowych „miejsc” w sieci. Prognozy pokazują, że w 2014 zyskają Google+, Instagram oraz Twitter. Chociaż co do tego ostatniego nie jest pewien.
Big data i marketing automation
Ilość danych, które gromadzone są przez firmy w różnych celach ciągle rośnie. Niewątpliwie część tych danych (data), przedsiębiorstwa coraz śmielej, nie tyko w celach związanych ze wzrostem efektywności firm (business intelligence – BI) , wykorzystują w celach marketingowych. I tak z big data powstała osobna dziedzina w ramach e-marketingu - marketing automation. Automatyzacja marketingu bazuje na zastosowaniem specjalnego oprogramowania oraz narzędzi służących do usprawnienia procesów sprzedażowych – generowaniu tzw. leadów sprzedażowych. W tym celu wykorzystywane są dane z systemów do zarządzania relacjami z klientami - CRM (ang. Customer Relationship Management) i ERP (ang. Enterprise Resource Planning) oraz zaawansowane systemy do e-mail marketingu. Bez wątpienia należy zapamiętać zestawienie słów - marketing i big data bo w tym roku na pewno będzie o nich głośno.
Google Merchant Center
Ostatnią pozycję, która moim skromnym zdaniem może zmienić rynek e-commerce w Polsce jest Google Merchant Center. To usługa, która pozwala na reklamę produktów sklepu w wyszukiwarce Google. Reklama takiego produktu wyświetla się jako grafika po prawej stronie w wynikach wyszukiwania i prezentuje nazwę sklepu oraz cenę. Reklamy Google Merchant Center (GMC) mogą być łączone z wieloma innymi, chociażby z Google AdWords. GMC można też traktować jako innowacyjną porównywarkę oferty produktowej sklepów internetowych. Co by nie mówić porównywarki typu Opineo, Skąpiec czy Nokaut powinny zacząć baczniej przyglądać się tej usłudze, bo może się ona stać początkiem końca ich biznesów.
To tyle jeśli chodzi próbę wskazania najważniejszych trendów w e-marketingu w 2014 roku. Celowo pominąłem mobile, bo mówi się o jego eksplozji od kliku lat i raczej widzę powolny wzrost w tym zakresie niż rewolucję. Jednak bez wątpienia i w tym roku mobile marketing będzie się nadal rozwijał, a RWD (ang. Responsible Web Design) już się stał podstawowym trendem w obszarze tworzenia stron internetowych – dostosowywanie układu, nawigacji, wyglądu elementów w zależności od parametrów urządzenia, na którym wyświetlana jest strona internetowa (tablet, smartfon etc.).
P.s. Ostatnimi czasy trochę zaniedbałem postowanie, ale obiecuję że będę próbował ze wszystkich sił w 2014 się poprawić ;-)
Pozdrawiam.
Damian
foto: http://abstract.desktopnexus.com
Zgadzam się, że contect marketing będzie w 2014 roku pełnił bardzo istotną rolę.
OdpowiedzUsuń