Strona docelowa kampanii e-marketingowej (np. e-mail marketingowej, bannerowej czy też SEM) ma za zadanie realizację celów, które związane są z konwersją. Przykładową konwersją w przypadku kampanii w wyszukiwarkach realizowanych przez banki czy instytucje finansowych, jest generowanie leadów czyli zbieranie danych teleadresowych potencjalnych klientów. Osoby zainteresowane ofertą na stronie docelowej, przekazują swoje dane teleadresowe w sposób dobrowolny, zachęceni przekazem marketingowym. Innym celem może być np. rozpoczęcie procesu zakupu w sklepie online, rejestracja w serwisie czy stworzenie bazy adresów e-mail – osoby podają podstawowe dane w tym adres e-mail, a w zamian mogą pobrać np. bezpłatny raport bądź opracowanie.
16 kroków do optymalizacji strony pod katem landing page |
Optymalizacja stron docelowych (landing page) – testy A/B
Tak jak wszystko w e-marketingu także i landing page można, a wręcz należy optymalizować. Trzeba zaznaczyć, iż optymalizacja stron docelowych musi przede wszystkim odbywać się w oparciu o dane analityczne przy pomocy narzędzi z obszaru analityki webowej np. Google Analytics.
Najprostszym sposobem na przeprowadzenie tego procesu jest stworzenie kilku alternatywnych wersji stron docelowych. w oparciu o testy A/B w wyniku których dokonywana jest implementacja najbardziej skutecznej strony docelowej w ramach naszej kampanii.
Testy A/B polegają na prezentowaniu dwóch różnych wariantów stron docelowych osobom, które w ramach kampanii weszły na nasz landing page. Owe wersje powinny różnić się miedzy sobą drobnymi elementami np. kolorem lub wezwaniem do działania (CTA - Call to action) w przycisku (button) inicjującym daną akcję, lub zmianą jakiegoś elementu strony docelowej (np. box z grafiką). Dzięki wprowadzeniu drobnych zmian będziemy wiedzieć, którą część landing page należy optymalizować w dalszym procesie.
Jednym z coraz częściej stosowanych narzędzi w zakresie testów A/B jest Optymalizator Witryny od Google (Google Website Optimizer). Poza przeprowadzaniem testów A/B, Optymalizator pozwala na dokonywanie wielowymiarowych testów użyteczności witryny. Inną bardzo ważną zaletą tego narzędzia, poza testowaniem landing page i optymalizacją konwersji jest fakt, iż jest ono bezpłatne.
O skuteczności testów A/B może świadczyć sukces rynkowy firmy Amazon. To właśnie dzięki temu podejściu Amazon permanentnie dokonuje optymalizacji stron docelowych oraz procesu dokonywania zakupów w swoim sklepie.
Przykład testów A/B w ramach serwisu marki Hyundai, źródło: www.abtests.com. |
Wskaźniki KPI w ramach optymalizacji landing page
Innymi kluczowymi wskaźnikami efektywności (KPI), wg badania Marketing Sherpa z 2011, które podlegają optymalizacji w ramach landing page są (wg najczęściej wskazywanych przez respondentów):
- w 81% ruch na stronie docelowej liczony w oparciu o liczbę wizyt, odwiedzin bądź unikalnych użytkowników za pomocą np. Google Analytics.
- w 75% odsłony strony internetowej
- w 65% aktywność wyrażana jako konwersja
- w 63% wskaźnik CTR – Click-trough rate
- w 60% wskaźnik odrzuceń lub wyjścia ze strony (Bounce rate, Exit rate)
- w 49% czas przebywania na stronie
- w 33% dokonanie zakupu w sklepie online (e-commerce)
- w 20% średnia wartość zamówienia towaru w sklepie internetowym (e-commerce)
Z doświadczenia mogę zapewnić, iż optymalizacja stron docelowych może przynieść bardzo wymierne korzyści finansowe w szczególności wyrażone ROI z kampanii e-marketingowej.
Podsumowując, prowadzać kampanie marketingowe w internecie zawsze je optymalizuj i testuj, optymalizuj i testuj, optymalizuj i testuj...
Nowszy wpis: Najważniejsze w marketingu 2011 - podsumowanie wybranych kategorii
Nowszy wpis: Najważniejsze w marketingu 2011 - podsumowanie wybranych kategorii
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
Bardzo fajny artykuł. Uważam, że jest spora potrzeba edukowania w tym temacie, bo ciągłe zwiększanie budżetów by mieć więcej leadów jest drogą donikąd. Warto poświęcić jakiś procent (15-20%) budżetu na działania związane z optymalizacją. Google Website Optimizer jest bardzo fajnym narzędziem, ale wymaga sporych umiejętności technicznych, by test faktycznie został skonfigurowany prawidłowo. Chciałbym zachęcić do przetestowania www.landingi.com , które są narzędziem stworzonym specjalnie pod to by łatwo tworzyć i testować strony docelowe (landing page). Póki co produkt w wersji beta, ale warto sprawdzić dla samej idei testowania i porównać np. z Google Website Optimizer. Bardzo chciałbym poznać wasze zdanie w tym temacie.
OdpowiedzUsuńDzięki za miłe słowa.
OdpowiedzUsuńCo do potrzeby edukowania rynku to jak najbardziej uważam, że cały czas należy to robić i miedzy innymi w tym celu prowadzę bloga ;-).
Co do narzędzia o którym wspominasz to nie słyszałem o nim, ale chętnie z niego skorzystam w przyszłych projektach.
Pozdrawiam,
Damian