Śląskie Towarzystwo Marketingowe przeprowadziło ogólnopolskie badanie ankietowe pośród blisko 300 osób związanych z marketingiem, w celu wskazania najważniejszych zjawisk, wydarzeń i przedsięwzięć dotyczących marketingu. Badanie trwało od 19 stycznia do 4 kwietnia 2012, a wyniki głosowania w plebiscycie Najważniejsze w marketingu 2011 zostały zaprezentowane 5 kwietnia br. podczas XXXVIII spotkania Wieczór z Marketingiem.
Informacje o zwycięzcach w poszczególnych kategoriach znajdują się na stronie plebiscytu.
Jako członek kapituły konkursowej zostałem wytypowany do m.in. wskazania nominowanych w poniższych kategoriach:
- Badanie, raport o dużym znaczeniu dla marketingu
- Blog poświęcony tematyce marketingu
- Platforma IT, aplikacja, oprogramowanie, wspierające działania marketingowe.
W związku z powyższym chciałbym krótko omówić „swoje” kategorie.
Pierwsze miejsce w kategorii „Badanie, raport o dużym znaczeniu dla marketingu” zajął jeden z najważniejszych raportów ostaniach lat - Diagnoza społeczna 2011, który jest jednym z najbardziej kompletnych badań ze względu na dóbr grupy. Raport opisuje wszystkie ważne aspekty życia poszczególnych gospodarstw domowych i ich członków. Niezbędna lektura dla każdego marketingowca.
Kategoria « Badanie, raport o dużym znaczeniu dla marketingu »:
- 36.2% Diagnoza społeczna 2011: Czapiński J., Panek T. (red.)
- 34.7% IBM CMO Study
- 12.2% Polska 2030
- 4.1% inne odpowiedzi
Kolejne miejsce zajęła polska edycja raportu IBM CMO Study 2011. Firma IBM zebrała opinie i przemyślenia dyrektorów ds. marketingu (CMO — Chief Marketing Officer) z całego świata. 1700 pogłębionych wywiadów z dyrektorami ds. marketingu w przedsiębiorstwach o różnej wielkości, działających w rozmaitych branżach i regionach świata. Celem raportu było znalezienie odpowiedzi na takie pytania jak:
- Jakie trendy najsilniej wpływają na współczesny marketing?
- Czy mają one potencjał, by trwale zmienić oblicze tej dyscypliny?
- W jaki sposób menedżerowie odpowiedzialni za marketing reagują na coraz większą rolę mediów społecznościowych, dynamicznie rosnącą ilość informacji i na zwiększające się oczekiwania coraz bardziej kompetentnych i świadomych klientów?
- Jak radzą sobie z cyfrową rewolucją, która na zawsze zmieniła dotychczasowe formy komunikacji?
Osobiście raport polecam wszystkim osobom odpowiedzialnym za strategiczne zarządzanie marketingowe w firmach.
Trzecie miejsce na „pudle” w kategorii „Badanie, raport o dużym znaczeniu dla marketingu” zajęła analiza przygotowana przez zespół pod przewodnictwem min. Michała Boniego dotycząca dylematów rozwojowych Polski - Polska 2030. Raport jest podsumowaniem analizy dylematów rozwojowych stojących przed Polską, dylematów których rozstrzygnięcie będzie miało podstawowe znaczenie dla dalszego rozwoju w perspektywie kolejnego pokolenia – 20 lat. Celem raportu jak piszą sami autorzy „jest wskazanie nowej busoli rozwoju kraju, której wypracowanie niezbędne jest po 20 latach transformacji”.
Tytułem odnotowania w propozycjach wskazanych przez glosujących znalazły się m.in. raporty:
- Interaktywnie.pl
- Megapanel
- Raport Strategiczny IAB Polska
- oraz rocznik statystyczny.
Kolejną kategorią, którą chciałbym pokrótce omówić jest « Blog poświęcony tematyce marketingu ».
Kategoria « Blog poświęcony tematyce marketingu »:
- 44.3% blog Pawła Tkaczyka
- 21,0% blog Natalii Hatalskiej
- 13,7% blog Jacka Gadzinowskiego
- 11.8% inne odpowiedzi
Dla wielu bloggerów oraz osób czytających blogi marketingowe nie powinno być zaskoczeniem, iż poza trzema nominowanymi blogami w tej kategorii, głosujący zaproponowali ponad 30 innych.
Do najczyściej wskazywanych blogów przez glosujących należy zaliczyć:
- Pijaru Koksu Blog - jeszcze nie zaglądam, ale obiecuje że zacznę ;-)
- blog.mediafun.pl – osobiście chętnie przeglądam
- blog Jacka Kotarbińskiego – Jacek to osoba, którą cenię za „inne” spojrzenie na marketing
- blog Mirka Połyniaka – Mirek fajnie pisze o meritum e-marketingu
- Zjadamy reklamy
Co do zwycięzcy tej kategorii to według mnie, rok 2011 w marketingu był rokiem Pawła Tkaczyka. Dwie wydane książki, które osiągnęły niebywały sukces sprzedażowy oraz konsekwentnie budowana przez lata pozycja w świecie rodzimego marketingu, spowodowały, że Paweł zgarnął w plebiscycie w zasadzie wszystko – wygrywając również kategorię „Blog poświęcony tematyce marketingu”.
Ostatnia omawiana przeze mnie kategoria plebiscytu poświęcona jest platformie IT, aplikacji, oprogramowaniu wspierającemu działania marketingowe.
Kategoria: « Platforma IT, aplikacja, oprogramowanie wspierające działania marketingowe »:
- 29.2% AnoMail
- 27.3% GetResponse
- 23.6% mAnalytics
- 14.4% inne odpowiedzi
Pierwsze oraz drugie miejsce zajęły programy / aplikacje do masowego zarządzania wysyłką wiadomości e-mail. I nie ma się co specjalnie dziwić ponieważ jest to jedno z najbardziej skutecznych narzędzi e-marketingowych, którego efektywność działania, poza obszarem technicznym w dużej mierze zdeterminowana jest jakością bazy e-mailowej.
Trzecie miejsce zajęła mobilna wersja Google Analytics na Andorida – mAnalytics.
Innymi programami / narzędziami wspierającymi działania marketingowe, które zgłaszali glosujący były:
- Brand24
- Social Bakers
- FrashMail
- oraz … Google Analytics ;-)
Podsumowując, plebiscyt Najważniejsze w marketingu 2011, to pierwsza w Polsce niekomercyjna inicjatywa, która w sposób możliwie obiektywny (bez kumoterstwa) wskazuje najważniejsze trendy, wydarzenia oraz przedsięwzięcia dotyczące świata marketingowego. Tym bardzie cenna że laureatów wskazują w głosowaniu ludzie związanani zawodowo z marketingiem.
Uroczysta gala z wręczeniem dyplomów została przewidziana w dniach 13-14 czerwca 2012 podczas Kongresu OK-Poland w Katowicach.
Zachęcam już dziś do głosowania w kolejnej, drugiej edycji plebiscytu Najważniejsze w marketingu.
Starszy wpis: Optymalizacja landing page czyli jak zwiększyć ROI z e-marketingu
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
Starszy wpis: Optymalizacja landing page czyli jak zwiększyć ROI z e-marketingu
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
- Marketing według Apple
- Jak stworzyć skuteczną strategię marketingową?
- Komunikacja marketingowa w polskich MSP w 2009
- PRowcy i marketingowcy muszą blogować i korzystać z social media
Witam Damianie, chciałem tylko podlinkować swój blog, który znalazł się w zestawieniu. :) Zapraszam do zaglądania: http://pijarukoksu.wordpress.com/
OdpowiedzUsuńWitaj Jakub,
OdpowiedzUsuńTwój blog już podlinkowałem. Obiecuję na niego zaglądać ;-)
Pozdrawiam,
Damian
Dzięki za wzmiankę o Brand24 :)
OdpowiedzUsuńMichał,
OdpowiedzUsuńTak wskazywali głosujący ;-).
Pozdrawiam,
Damian