14/04/2012

Najważniejsze w marketingu 2011 - podsumowanie wybranych kategorii

14.4.12

Podaj dalej
Najważniejsze w marketingu 2011
Śląskie Towarzystwo Marketingowe przeprowadziło ogólnopolskie badanie ankietowe pośród blisko 300 osób związanych z marketingiem, w celu wskazania najważniejszych zjawisk, wydarzeń i przedsięwzięć dotyczących marketingu. Badanie trwało od 19 stycznia do 4 kwietnia 2012, a wyniki głosowania w plebiscycie Najważniejsze w marketingu 2011 zostały zaprezentowane 5 kwietnia br. podczas XXXVIII spotkania Wieczór z Marketingiem.

Informacje o zwycięzcach w poszczególnych kategoriach znajdują się na stronie plebiscytu.

Jako członek kapituły konkursowej zostałem wytypowany do m.in. wskazania nominowanych w poniższych kategoriach:
  • Badanie, raport o dużym znaczeniu dla marketingu
  • Blog poświęcony tematyce marketingu 
  • Platforma IT, aplikacja, oprogramowanie, wspierające działania marketingowe.

W związku z powyższym chciałbym krótko omówić „swoje” kategorie.

Pierwsze miejsce w kategorii „Badanie, raport o dużym znaczeniu dla marketingu” zajął jeden z najważniejszych raportów ostaniach lat - Diagnoza społeczna 2011, który jest jednym z najbardziej kompletnych badań ze względu na dóbr grupy. Raport opisuje wszystkie ważne aspekty życia poszczególnych gospodarstw domowych i ich członków. Niezbędna lektura dla każdego marketingowca.

Kategoria « Badanie, raport o dużym znaczeniu dla marketingu »:
  • 36.2% Diagnoza społeczna 2011: Czapiński J., Panek T. (red.) 
  • 34.7% IBM CMO Study 
  • 12.2% Polska 2030 
  • 4.1% inne odpowiedzi

Kolejne miejsce zajęła polska edycja raportu IBM CMO Study 2011. Firma IBM zebrała opinie i przemyślenia dyrektorów ds. marketingu (CMO — Chief Marketing Officer) z całego świata. 1700 pogłębionych wywiadów z dyrektorami ds. marketingu w przedsiębiorstwach o różnej wielkości, działających w rozmaitych branżach i regionach świata. Celem raportu było znalezienie odpowiedzi na takie pytania jak:
  • Jakie trendy najsilniej wpływają na współczesny marketing? 
  • Czy mają one potencjał, by trwale zmienić oblicze tej dyscypliny? 
  • W jaki sposób menedżerowie odpowiedzialni za marketing reagują na coraz większą rolę mediów społecznościowych, dynamicznie rosnącą ilość informacji i na zwiększające się oczekiwania coraz bardziej kompetentnych i świadomych klientów? 
  • Jak radzą sobie z cyfrową rewolucją, która na zawsze zmieniła dotychczasowe formy komunikacji? 
Osobiście raport polecam wszystkim osobom odpowiedzialnym za strategiczne zarządzanie marketingowe w firmach.

Trzecie miejsce na „pudle” w kategorii „Badanie, raport o dużym znaczeniu dla marketingu” zajęła analiza przygotowana przez zespół pod przewodnictwem min. Michała Boniego dotycząca dylematów rozwojowych Polski - Polska 2030. Raport jest podsumowaniem analizy dylematów rozwojowych stojących przed Polską, dylematów których rozstrzygnięcie będzie miało podstawowe znaczenie dla dalszego rozwoju w perspektywie kolejnego pokolenia – 20 lat. Celem raportu jak piszą sami autorzy „jest wskazanie nowej busoli rozwoju kraju, której wypracowanie niezbędne jest po 20 latach transformacji”.  

Tytułem odnotowania w propozycjach wskazanych przez glosujących znalazły się m.in. raporty:
  • Interaktywnie.pl
  • Megapanel
  • Raport Strategiczny IAB Polska
  • oraz rocznik statystyczny.

Kapituła konkursu Najważniejsze w marketingu 2011
Kapituła konkursu Najważniejsze w marketingu 2011.
Od lewej: Jaromir Matulewicz, ja czyli Damian Kowalczyk, Artur Kurkiewicz, dr Jan Grzenia, Tomasz Sobisz
oraz Wiesław Bełz  (Członek- założyciel Śląskiego Towarzystwa Marketingowego). 

Kolejną kategorią, którą chciałbym pokrótce omówić jest « Blog poświęcony tematyce marketingu ». 

Kategoria « Blog poświęcony tematyce marketingu »:

Dla wielu  bloggerów oraz osób czytających blogi marketingowe nie powinno być zaskoczeniem, iż poza trzema nominowanymi blogami w tej kategorii, głosujący zaproponowali ponad 30 innych. 

Do najczyściej wskazywanych blogów przez glosujących należy zaliczyć:  
Co do zwycięzcy tej kategorii to według mnie, rok 2011 w marketingu był rokiem Pawła Tkaczyka. Dwie wydane książki, które osiągnęły niebywały sukces sprzedażowy oraz konsekwentnie budowana przez lata pozycja w świecie rodzimego marketingu, spowodowały, że Paweł zgarnął w plebiscycie w zasadzie wszystko – wygrywając również kategorię „Blog poświęcony tematyce marketingu”.

Ostatnia omawiana przeze mnie kategoria plebiscytu poświęcona jest platformie IT, aplikacji, oprogramowaniu wspierającemu działania marketingowe. 

Kategoria: « Platforma IT, aplikacja, oprogramowanie wspierające działania marketingowe »:
Pierwsze oraz drugie miejsce zajęły programy / aplikacje do masowego zarządzania wysyłką wiadomości e-mail. I nie ma się co specjalnie dziwić ponieważ jest to jedno z najbardziej skutecznych narzędzi e-marketingowych, którego efektywność działania, poza obszarem technicznym w dużej mierze zdeterminowana jest jakością bazy e-mailowej.
Trzecie miejsce zajęła mobilna wersja Google Analytics na Andorida – mAnalytics.

Innymi programami / narzędziami wspierającymi działania marketingowe, które zgłaszali glosujący były:

Podsumowując,  plebiscyt Najważniejsze w marketingu 2011, to pierwsza w Polsce niekomercyjna inicjatywa, która w sposób możliwie obiektywny (bez kumoterstwa) wskazuje najważniejsze trendy, wydarzenia oraz  przedsięwzięcia dotyczące świata marketingowego. Tym bardzie cenna że laureatów wskazują w głosowaniu ludzie związanani zawodowo z marketingiem.

Uroczysta gala z wręczeniem dyplomów została przewidziana w dniach 13-14 czerwca 2012 podczas Kongresu OK-Poland w Katowicach.

4 comments :

  1. Witam Damianie, chciałem tylko podlinkować swój blog, który znalazł się w zestawieniu. :) Zapraszam do zaglądania: http://pijarukoksu.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj Jakub,
    Twój blog już podlinkowałem. Obiecuję na niego zaglądać ;-)

    Pozdrawiam,

    Damian

    OdpowiedzUsuń
  3. Michał,

    Tak wskazywali głosujący ;-).

    Pozdrawiam,

    Damian

    OdpowiedzUsuń