Jak podaje wikipedia „rolą kluczowych wskaźników efektywności (KPI) jest kwantyfikacja stanu wybranego elementu w projekcie tak, aby można było ocenić postęp i podjąć ewentualną korektę”.
KPI a cele
Serwis internetowy danej firmy lub marki ma swoje określone zdania oraz cele które powinien spełniać. Owe cele powinny wypływać ze strategii marketingowej firmy. Relatywnie prosto, jeśli chodzi o definiowanie celów wygląda to zadanie w branży e-commerce np. osiągniecie odpowiednio wysokiego wolumenu sprzedaży.
Definiowanie odpowiednich celów zaczynamy od celów strategicznych. Następnie określamy cele operacyjne, które powinny spełniać zasadę SMART co oznacza że muszą być:
- S jak Simple - konkretne
- M jak Measurable - mierzalne
- A jak Achievable - odpowiednie (zharmonizowane ze strategią firmy)
- R jak Relevant - realistyczne – uwzględniające wymiar rynku i finansów
- T jak Timely defined - umieszczone w określonym przedziale czasowym
Każdy cel operacyjny (również e-marketingowy) powinien mieć przypisaną wartość, która określa nasze KPI. To owa wartość liczbowa będzie określać np. powodzenie kampanii e-marketingowej oraz czy zapewnia odpowiedni poziom zwrotu z inwestycji marketingowej - ROI.
Przykładowe KPI i cele w działaniach e-marketingowych, źródło: Conversion. |
KPI w e-marketingu
W ramach celów e-marketingowych można wyszczególnić kilka rodzajów kluczowych wskaźników wydajności (KPI), które najprościej określić w oparciu o narzędzia analityczne np. Google Analytics.
Poniżej krótka lista najpopularniejszy KPI w e-marketingu:
- Wskaźnik: Nowe wizyty (odwiedziny) na stronie www [Rate of new visitors].
Nowe wizyty (odwiedziny) / cała liczba witryt (odwiedzin) mówi o zainteresowaniu np. ofertą sprzedażową. Czym wyższy wskaźnik tym większa „lojalność” klientów lub czytających np. bloga. - Wskaźnik: Powtórne wizyty (odwiedziny) [Returning visitors].
Za pomocą tego wskaźnika można określić jak duże jest zainteresowanie witryną przez np. potencjalnych klientów/konsumentów/czytających treści. - Wskaźnik: Strony/odwiedziny [Number of page views / visitors].
Ten wskaźnik odzwierciedla poziom atrakcyjności danej witryny przez odwiedzających. - Wskaźnik: Średni czas spędzony w witrynie [Average Time on Site].Określa czy dana witryna jest interesująca dla danego użytkownika który np. po raz pierwszy trafił na nią z witryn odsyłających np. z Facebooka czy Blipa.
- Wskaźnik: Ilość produktów / liczbę zamówień [Number of goods / Order].Dzięki badaniu tego wskaźnika można lepiej dostosować strategię marketingową i sprzedażową np. w sklepach internetowych.
- Wskaźnik: Przeciętna wartość zamówionego (kupionego) produktu [The value of the average order].W zależności od przedziału czasowego (miesiąc, kwartał, rok) można przy pomocy tego wskaźnika planować kolejne akcje marketingowe w sklepach internowanych np.: w zakresie produktów sezonowych. Dodatkowo przy pomocy informacji dotyczącej przeciętnej wartości zamówionego (kupionego) produktu można optymalizować serwis w zakresie cross sellingu lub up sellingu.
- Wskaźnik: Ilość zamówionych (kupionych produktów przez klienta w ciągu roku [The number of orders per customer per year].Wskaźnik ten pozwala optymalizować i planować akcje marketingowe oraz rozwój serwisu/sklepu np. poprzez poszerzenia lub zawężanie oferty sprzedażowej.
- Wskaźnik: Zamknięcie (porzucenie) strony zaraz po wejściu na nią [Bounce Rate].Jeden z ważniejszych wskaźników, który należy ciągle monitorować. Bounce Rate informuje o dwóch głównych aspektach witryny: layoucie, grafice i ogólnie o „pierwszym wrażeniu” jakie ma o naszej witrynie użytkownik poziomie merytorycznym witryny w kontekście treści na którą użytkownik trafił (np.: za pośrednictwem wyszukiwarki Google). Jeśli użytkownicy szybko zamykają witrynę jest to sygnał, że należy podjąć kroki w/w obszarach w celu ich optymalizacji.
- Wskaźnik: Źródła odwiedzin na witrynę [Traffic Source].Informacje dotyczące źródeł odwiedzin witryny (wejścia bezpośrednie poprzez wpisanie adresu url w przeglądarkę, serwisy/strony odsyłające oraz wejścia z wyszukiwarek) pozwalają optymalizować kampanie SEO oraz PPC.
- Wskaźnik: Szybkość ładowania (wczytywania) strony [Time to load web site].
Szybkość ładowania (wczytywania) strony decyduje m.in. o pozycjonowaniu strony w wyszukiwarce Google (SERP'ach) oraz ma wpływ na wskaźnik - zamknięcie (porzucenie) strony zaraz po wejściu na nią [Bounce Rate].
Planowanie działań e-marketingowych (i nie tylko e-marketingowych) zawsze powinno odbywać się o określenie celów i KPI.
Najlepszą zachętą do tego może być poniższy cytat.
“Set your goals high, and don't stop till you get there.”
Nowszy wpis: Unique selling proposition (USP) a internet
Starszy wpis: Media Markt, Euro RTV AGD, Avans i e-commerce
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
Jestem pod wrażeniem bloga. Bardzo przydatny!
OdpowiedzUsuńAle pomieszało się Panu tłumaczenia akronimu SMART. Po kolei:
S (Simple) - proste, konkretne też może być
M (Measurable) - mierzalne, zgadza się
A (Achievable) - osiągalne (a nie "odpowiednie")
R (Relevant) - istotne, odpowiednie ("realistyczne"... nie koniecznie)
T (Timely defined) - umieszczone w określonym przedziale czasowym, ok
@Kama
OdpowiedzUsuńDziękuje za miłe słowo co do bloga.
A co Do Twoich sugestii związanych z tłumaczeniem anakronimu SMART to faktycznie A (Achievable)zastąpię docelowo określeniem "osiągalne". Co do R (Relevant)- " realistyczne - uwzględniające wymiar rynku i finansów" to wydaje mi się że to wyjaśnienie lepiej oddaje istotę niż "odpowiednie, istotne".
Niemniej dziękuje za Twoje sugestie.
Pozdrawiam.
Opisy pierwszych dwóch KPI zamienione kolejnością
OdpowiedzUsuń