26/01/2012

KPI, cele a e-marketing

26.1.12

Podaj dalej

KPI czyli kluczowe wskaźniki efektywności (ang. Key Performance Indicators).

Każdy marketer prowadząc działania marketingowe lub e-marketingowe musi określić cele oraz KPI czyli kluczowe wskaźniki efektywności (ang. Key Performance Indicators). To za pomocą owych KPI będzie sprawdzał osiągniecie wcześniej określonych celów.

Jak podaje wikipedia „rolą kluczowych wskaźników efektywności (KPI) jest kwantyfikacja stanu wybranego elementu w projekcie tak, aby można było ocenić postęp i podjąć ewentualną korektę”.

KPI a cele 
Serwis internetowy danej firmy lub marki ma swoje określone zdania oraz cele które powinien spełniać. Owe cele powinny wypływać ze strategii marketingowej firmy. Relatywnie prosto, jeśli chodzi o definiowanie celów wygląda to zadanie w branży e-commerce np. osiągniecie odpowiednio wysokiego wolumenu sprzedaży.

Definiowanie odpowiednich celów zaczynamy od celów strategicznych. Następnie określamy cele operacyjne, które powinny spełniać zasadę SMART co oznacza że muszą być:
  • S jak Simple - konkretne
  • M jak Measurable - mierzalne
  • A jak Achievable - odpowiednie (zharmonizowane ze strategią firmy)
  • R jak Relevant - realistyczne – uwzględniające wymiar rynku i finansów
  • T jak Timely defined - umieszczone w określonym przedziale czasowym
Każdy cel operacyjny (również e-marketingowy) powinien mieć przypisaną wartość, która określa nasze KPI. To owa wartość liczbowa będzie określać np. powodzenie kampanii e-marketingowej oraz czy zapewnia odpowiedni poziom zwrotu z inwestycji marketingowej - ROI.

Przykładowe KPI i cele w działaniach e-marketingowych
Przykładowe KPI i cele w działaniach e-marketingowych, źródło:  Conversion.
KPI w e-marketingu
W ramach celów e-marketingowych można wyszczególnić kilka rodzajów kluczowych wskaźników wydajności (KPI), które najprościej określić w oparciu o narzędzia analityczne np. Google Analytics.

Poniżej krótka lista najpopularniejszy KPI w e-marketingu:
  1. Wskaźnik: Nowe wizyty (odwiedziny) na stronie www [Rate of new visitors].
    Nowe wizyty (odwiedziny) / cała liczba witryt (odwiedzin) mówi o zainteresowaniu np. ofertą sprzedażową. Czym wyższy wskaźnik tym większa „lojalność” klientów lub czytających np. bloga.
  2. Wskaźnik: Powtórne wizyty (odwiedziny) [Returning visitors].
    Za pomocą tego wskaźnika można określić jak duże jest zainteresowanie witryną przez np. potencjalnych klientów/konsumentów/czytających treści.
  3. Wskaźnik: Strony/odwiedziny [Number of page views / visitors].
    Ten wskaźnik odzwierciedla poziom atrakcyjności danej witryny przez odwiedzających.
  4. Wskaźnik: Średni czas spędzony w witrynie  [Average Time on Site].Określa czy dana witryna jest interesująca dla danego użytkownika który np. po raz pierwszy trafił na nią z witryn odsyłających np. z Facebooka czy Blipa.
  5. Wskaźnik: Ilość produktów / liczbę zamówień  [Number of goods / Order].Dzięki badaniu tego wskaźnika można lepiej dostosować strategię marketingową i sprzedażową np. w sklepach internetowych.
  6. Wskaźnik: Przeciętna wartość zamówionego (kupionego) produktu [The value of the average order].W zależności od przedziału czasowego (miesiąc, kwartał, rok) można przy pomocy tego wskaźnika planować kolejne akcje marketingowe w sklepach internowanych np.: w zakresie produktów sezonowych. Dodatkowo przy pomocy informacji dotyczącej  przeciętnej wartości zamówionego (kupionego) produktu można optymalizować serwis w zakresie cross sellingu lub up sellingu.
  7. Wskaźnik: Ilość zamówionych (kupionych produktów przez klienta w ciągu roku [The number of orders per customer per year].Wskaźnik ten pozwala optymalizować i planować akcje marketingowe oraz rozwój serwisu/sklepu np. poprzez poszerzenia lub zawężanie oferty sprzedażowej.
  8. Wskaźnik: Zamknięcie (porzucenie) strony zaraz po wejściu na nią [Bounce Rate].Jeden z ważniejszych wskaźników, który należy ciągle monitorować. Bounce Rate informuje o dwóch głównych aspektach witryny: layoucie, grafice i ogólnie o „pierwszym wrażeniu” jakie ma o naszej witrynie użytkownik poziomie merytorycznym witryny w kontekście treści na którą użytkownik trafił (np.: za pośrednictwem wyszukiwarki Google). Jeśli użytkownicy szybko zamykają witrynę jest to sygnał, że należy podjąć kroki w/w obszarach w celu ich optymalizacji.
  9. Wskaźnik: Źródła odwiedzin na witrynę [Traffic Source].Informacje dotyczące źródeł odwiedzin witryny (wejścia bezpośrednie poprzez wpisanie adresu url w przeglądarkę, serwisy/strony odsyłające oraz wejścia z wyszukiwarek) pozwalają optymalizować kampanie SEO oraz PPC.
  10. Wskaźnik: Szybkość ładowania (wczytywania) strony [Time to load web site].
    Szybkość ładowania (wczytywania) strony decyduje m.in. o pozycjonowaniu strony w wyszukiwarce Google (SERP'ach) oraz ma wpływ na wskaźnik - zamknięcie (porzucenie) strony zaraz po wejściu na nią [Bounce Rate].
Planowanie działań e-marketingowych (i nie tylko e-marketingowych) zawsze powinno odbywać się o określenie celów i KPI. 

Najlepszą zachętą do tego może być poniższy cytat.
 “Set your goals high, and don't stop till you get there.”

3 comments :

  1. Jestem pod wrażeniem bloga. Bardzo przydatny!
    Ale pomieszało się Panu tłumaczenia akronimu SMART. Po kolei:
    S (Simple) - proste, konkretne też może być
    M (Measurable) - mierzalne, zgadza się
    A (Achievable) - osiągalne (a nie "odpowiednie")
    R (Relevant) - istotne, odpowiednie ("realistyczne"... nie koniecznie)
    T (Timely defined) - umieszczone w określonym przedziale czasowym, ok

    OdpowiedzUsuń
  2. @Kama

    Dziękuje za miłe słowo co do bloga.

    A co Do Twoich sugestii związanych z tłumaczeniem anakronimu SMART to faktycznie A (Achievable)zastąpię docelowo określeniem "osiągalne". Co do R (Relevant)- " realistyczne - uwzględniające wymiar rynku i finansów" to wydaje mi się że to wyjaśnienie lepiej oddaje istotę niż "odpowiednie, istotne".

    Niemniej dziękuje za Twoje sugestie.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Opisy pierwszych dwóch KPI zamienione kolejnością

    OdpowiedzUsuń