To, że firma nie prowadzi świadomych
działań w zakresie budowania marki w internecie (e-brandingu), nie
oznacza że klienci/prosumenci (ci zadowoleni, a szczególnie ci niezadowoleni) nie
dyskutują o niej w internecie. Opnie i wypowiedzi na temat marki czy
też produktu są najczęściej zamieszczane na forach dyskusyjnych,
portalach społecznościowych (social media), na blogach i
mikroblogach. To w oparciu o informacje dotyczące marek w tych
mediach, Klient podejmuje najczęściej decyzję zakupową.
Jak monitorować marki w social
media i w internecie
Monitoring marki w internecie a
ostatnio w social media jest immanentnym elementem skutecznej
komunikacji (ePR) oraz budowania marki w internecie. Rewolucja
internetowa sprawiła, że klient stał się marketingowcem danej
marki za pośrednictwem opinii które wyraża o niej w sieci.
"Konwersacja wokół marki", źródło: www.oma-blog.de |
Podział
na narzędzia do monitoringu marki w internecie (oraz w social media)
można podzielić na płatne i bezpłatne. Każde z nich ma swoje
plusy i minusy.
Do najważniejszych bezpłatnych narzędzi do monitoringu marki w sieci należy zaliczyć Google Alerts. Posiada on jednak swoje ograniczenia, które sprawiają że w celu efektywnego monitoringu informacji o marce, należy korzystać z komplementarnych narzędzi. Skuteczność Google Alert zależy od doboru słów kluczowych które są ważne z punktu widzenia naszej marki w internecie.
Słowa kluczowe które warto monitorować w oparciu o Google Alerts:
Słowa kluczowe które warto monitorować w oparciu o Google Alerts:
- nazwa marki
- znak towarowy / handlowy
- klienci
- konkurencję
- produkty
- nazwę firmy
- imię i nazwisko osób kluczowych w firmie (prezes, rzecznik prasowy)
Po
stworzeniu listy słów kluczowych kolejnym krokiem jest określenie
miejsc które chcemy monitorować.
Nic
tak nie uderza w markę jak sytuacja kryzysowa szczególnie taka o
której zarządzający komunikacją marketingową dowiadują się stanowczo za późno.
Monitoring internetu jest w obecnych czasach koniecznością, dlatego
warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniego narzędzia dopasowanego
do potrzeb firmy/marki.
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
Uczestniczyłem ostatnio w dyskusji na temat najlepszego narzędzia do monitoringu mediów społecznościowych. Zdania były bardzo podzielone. Co agencja to korzysta z innych rozwiązań. A jaka jest Twoja opinia?
OdpowiedzUsuńJa osobiście korzystam z newspointa oraz z social bakers. Przymierzam się do testowania brnd 24. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń