29/04/2011

Zakupy grupowe - czy Groupon sprzedaje?

29.4.11

Podaj dalej

Groupon logo
Synonimem zakupów grupowych w Polsce stał się Groupon, który obecny jest już w ponad 20 miastach, a z jego ofert po niecałym roku funkcjonowania na rynku skorzystało już ponad 2 miliony użytkowników, którzy kupili ponad 700 000 bonów.



Groupon dla kupujących

Możliwość zakupienia kuponu uprawniającego do skorzystania z rabatu sięgającego nawet 70% na usługi jest kuszącym kąskiem dla kupujących. Wczasy krajowe i zagraniczne, pobyty w hotelach, spa, gabinetach odnowy biologicznej, to główny asortyment oferowany groupowiczom. Znakomitą część ofert stanowią promocje kierowane przez lokalnych usługodawców, co ma wpływa na ich popularność pośród klientów. Jest jeden warunek – trzeba się śpieszyć, gdyż oferta jest ograniczona czasowo lub ilościowo.

Okazuje się że według raportu na temat zakupów grupowych w Polsce opublikowanego przez Polskie Badania Internetu o atrakcyjności ofert decyduje najbardziej kwota lub procent udzielonej zniżki. Mniejsze znaczenie ma marka usługodawcy.

Zniżki z jakich najchętniej korzystają kupujący w zakupach grupowych
Zniżki z jakich najchętniej korzystają kupujący w zakupach grupowych,
źródło: Raport PBI "Zakupy grupowe w Polsce"

Jak wygląda Groupon dla sprzedających usługi

Przedstawiciele Groupona dość agresywnie poszukują kolejnych partnerów, których zachęcają do współpracy. Okazuje się że sprzedający we współpracy z gigantem zakupów grupowych nie mają lekko.

Po pierwsze sprzedający/ partner musi się podzielić zyskami 50/50 z Grouponem z czego sprzedający ponosi koszty VAT. Po drugie, to jeśli kupujący nabędzie kupon, ale z niego nie skorzysta to kwota z zakupu przepada na korzyść Groupona, a sprzedający nic nie otrzymuje. Tajemnicą poliszynela jest fakt, iż największe zyski Groppuna generują właśnie tego typu niewykorzystane kupony.

Kolejnym aspektem dość „szorstkiej” współpracy jest kwestia płatności Groupona wobec sprzedającego usługę. Jak twierdzą sprzedający na jednym z for poświęconych Grouponowi „...po wysłaniu kodów zwrotnych Groupon milczy dwa tygodnie po czym wysyła maila, że dziękuje za przesłanie kodów i od tego maila ma kolejne 14 dni na zapłatę sprzedającemu”.

Wyjadacze rodzynek a zakupy grupowe

Na wstępie należy stwierdzić, że głównym determinantem, który popycha sprzedawców w objęcia Groupona jest możliwość dotarcia z ofertą, często lokalnych usługodawców do dużej grupy docelowej, która w przyszłości może stać lojalnymi klientami.

Niestety dla sprzedających usługi znakomitą część kupujących usługi za pośrednictwem Groupona to osoby polujące na okazję (tzw. wyjadacze rodzynek), którzy raczej nie skorzystają w przyszłości z usług oferowanych po regularnych cenach, a ich lojalność do marki/usługodawcy jest bardzo mała.

Czy warto sprzedawać usługi za pośrednictwem Groupona

Odpowiedź brzmi i tak i nie. Ponieważ nie wszystkie usługi należy sprzedawać z ogromnym rabatem, gdyż wpływają one na niszczenie rynku na dany produkt czy też usługę. Najlepiej jeśli sprzedaż usług za pośrednictwem Groupona odbywa się w sposób przemyślany i koncentruje się na dzianiach z zakresu promocji sprzedaży.

Paradoksalnie największym zagrożeniem dla usługodawców współpracujących z graczami rynku zakupów grupowych są oni sami. Ponieważ jeśli polityka sprzedawców będzie nieprzemyślana to w niedalekiej przyszłości rynek może nie wytrzymać nierównowagi w oferowaniu tych samych usług po tak rozbieżnych cenach.

Podsumowując sprzedawcy powinni dobrze przemyśleć współpracę z Grouponem głównie przez pryzmat doboru usług/produktów, które za jego pośrednictwem chcą sprzedać. Dodatkowo promocyjne usługi powinny być powiązane z programami lojalnościowymi, które spowodują, że klient będzie powracał do usługodawcy.

Zdjęcie pochodzi z venturebeat.com

Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:

4 comments :

  1. Groupon to ostre jak brzytwa narzędzie marketingowe. Amator się pokaleczy, profesjonalista - zarobi i to nieźle...
    Szczegółowo na temat zyskownej współpracy salonów kosmetycznych z Grouponem piszę na blogu http://grouponkosmetyka.wordpress.com/
    Zapraszam!

    OdpowiedzUsuń
  2. @wineintelligence

    Zgadzam się z Tobą. Dlatego zanim podejmie się współpracę z Grouponem należy dobrze zastanowić się nad doborem odpowiednich usług, które usługodawcy chcą sprzedawać za jego pośrednictwem oraz dopasowaniem ich w marketingu mix.

    W przeciwnym razie może dojść do takiej sytuacji w jakiej znalazł sie pewien fryzjer z Łodzi > http://wyborcza.pl/1,76842,9558172,Postrzyzyny__czyli_przyszedl_Groupon_do_fryzjera.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla portali zakupów grupowych najważniejsze to znaleźć odpowiedniego uslugodawcę i dobrze nim pokierować. Jesli odpowiednio wyjaśnimy, krok po kroku na czym to polega, jakie sa korzyści, dlaczego warto byc miłym dla klientów to taka współpraca ma sens. Gorzej, jeśli chcemy tylko łatwo zgarnąć forsę nie bacząc na rzeczywistą jakość publikowanych ofert. Zadowolony klient powraca zarówno do usługodawcy, jak i na serwis pośrednika. W Polsce jedynie zarządzający fastdeal.pl zdają się rozumieć ten problem. Przy czym zobaczymy na jak długo.

    OdpowiedzUsuń
  4. też miałem problem
    z kuponem na jazde konną
    więcej informacji na moim blogu
    łącznie z historią maili
    http://zakupygroupon.blox.pl/2012/05/Groupon-zakupy-grupowe-niekompetencja-i-zbywanie.html

    OdpowiedzUsuń