18/03/2011

Miejsce social media w marketingu mix

18.3.11

Podaj dalej

Social Media marketing mix
Według raportu CMO, w ciągu najbliższych sześciu lat, social media będą zwiększać swój udział w ogólnych wydatkach marketingowych, lecz ich integracja w ramach strategii biznesowych będzie dość trudna. Jakie jest zatem miejsce social media w marketingu mix.

American Marketing Association wraz z Duke University przeprowadziło badanie na ponad 400 marketing managerach, według którego udział Social Media w budżetach marketingowych wzrośnie w ciągu najbliższych 12 miesięcy o około 10%, a w ciąg najbliższych pięciu lat ich udział osiągnie poziom 18%.


Firmy usługowe a Social Media

Firmy usługowe planują największy udział social media w swoich budżetach marketingowych (w obszarze B2B i B2C) w ciągu 12 miesięcy oraz pięciu lat w porównaniu z firmami z branży produktowej. Jest to istotna różnica od sierpnia 2010, gdy przedsiębiorstwa z branży B2B zmniejszały wydatki i prognozy, podczas gdy firmy z sektora B2C je zwiększały.

Udział social media w budżetach marketingowych
Udział social media w budżetach marketingowych, źródło: eMarketer.com.

Miejsce Social Media w B2C

Serwisy społecznościowe nie są już nowym zjawiskiem na mapie taktyk/narzędzi marketingowych i w związku z tym firmy, szczególnie te z sektora B2C, zaczynają szukać odpowiedniego miejsca dla social media w marketingu mix. Niewątpliwym wyzwaniem jest znalezienie balansu pomiędzy tradycyjnymi formami komunikacji marketingowej a social media. Potwierdzaniem tej tezy jest fakt, iż 25% respondentów CMO stwierdziło, iż social media marketing nie jest skutecznie zintegrowany z ogólną strategia biznesowa firmy.

Osobną kwestią pozostaje określenie opłacalności zwrotu z inwestycji (ROI), ponieważ działania marketingowe w zakresie serwisów społecznościowych są trudne do oszacowania pod kątem ROI.

Po zachłyśnięciu się fenomenem social media, przychodzi moment, który określany jest przez wielu „co ja mam z tego na koniec dnia”. I już wiadomo, że w nie wszystkie produkty/usługi można efektywnie komunikować z rynkiem za pomocą serwisów społecznościowych.

Zapewne w niedalekiej przyszłości powstaną mniej lub bardziej obiektywne narzędzia pomiaru działań marketingowych w social media, które z pewnością przyczynią się do dalszego rozwoju tego kanału komunikacji marketingowej.

Polskie firmy a Social Media

Firmy przekonały się do social media, nawet te polskie (myślę o tych bardziej „świadomych”), głównie z kapitałem zagranicznym. Nasze rodzime przedsiębiorstwa z sektora MSP nadal albo nie dostrzegają potencjału marketingowego, który jest w social media albo wręcz są wobec nich „nieufne”. Z drugiej strony specyfika filozofii marketingowej w tychże firmach jest taka a nie inna.

Modę na social media w środowisku marketingowym w kraju nad Wisłą, poza różnymi mniej lub bardzie udanymi akcjami na Facebooku, widać jeszcze po wynikach badania przeprowadzonego przez firmę doradztwa personalnego HAYS Poland, według którego rośnie zapotrzebowanie na marketingowców specjalizujących się w social media i na razie tylko oni mogą liczyć na wyższe wynagrodzenia. Jak na razie badania w zakresie wykorzystania social media w działaniach marketingowych w ramach strategii biznesowych pośród rodzimych marketerów nikt jeszcze nie przeprowadził.

W komunikację marketingową wpisana jest innowacja i interakcja z klientem, a social media posiadają obie te cechy, dlatego w niedalekiej przyszłości udział SM w budżetach marketingowych firm (globalnie) będzie wzrastał miejmy nadzieję, że również z korzyścią dla samych firm i marek, a nie tylko dla panów pokroju Marka Zuckerberg'a...

Zdjęcie pochodzi z newcarnetworks.com
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:

0 comments :

Prześlij komentarz