Większość amerykańskich firm planuje w 2010 roku zwiększyć budżety reklamowe w serwisach społecznościowych. Głównym powodem tych działań jest duża aktywność użytkowników w tych mediach, bardzo dokładna mierzalność działań marketingowych oraz możliwość realizacji specjalnych akcji dedykowanych.
Firmy Econsultancy i Bigmouthmedia opracowały raport “Social Media and Online PR Report”, który pokazuje poziom zainteresowania firm działaniami w obszarze PR w internacie oraz w serwisach społecznościowych (Facebook and Twitter) do celów marketingowych.
Według badania, aż 86% firm planuje przeznaczyć więcej pieniędzy na działania marketingowe w serwisach społecznościowych w 2010 roku, a 13% chce utrzymać obecny poziom wydatków reklamowych w tych mediach.
Ponad 50% firm twierdzi, że główną barierą w lepszym wykorzystaniu social media są ograniczone zasoby w ramach firmy (ludzie i czas). Z kolei 90% przedstawicieli firm dostrzega większe znaczenie social media niż rok temu (głównie ze względu na ilość czasu spędzanego na stronach tych serwisów).
Badanie również pokazuje, że wiele firm eksperymentuje w social media pomimo braku mierzalnych benefitów. Tylko 25% przedsiębiorstw twierdzi, że osiągnęło konkretną wartość, a ponad połowa (60%) uważa że osiągała „pewne” korzyści ale niezbyt konkretne.
Ciekawe jest, że aż 88% amerykańskich organizacji pozarządowych wykorzystuje social media w swoich dzianiach komunikacyjnych oraz marketingowych ale tylko 51% robi to aktywnie.
Wyniki badania Econsultancy pokazują, że firmy prowadzące działania w serwisach społecznościowych osiągnęły wymierne korzyści z tej formy aktywności. Więcej niż połowa (52%) firm prowadzących działania marketingowe w social media twierdzi, że osiągnęło „realną wartość”, w porównaniu z 13% firm które „eksperymentowały ale nie za wiele”.
Potwierdzeniem rosnącej wagi social media w działaniach marketingowych są wyniki badania przeprowadzonego przez Amerykańskiego Instytutu Branżowego ASI (Advertising Specialty Institute). Badanie ASI dotyczyło wpływu portali społecznościowych na rozwój branży artykułów promocyjnych. Blisko 90% ankietowanych stwierdziło, że serwisy social media mają duże znacznie dla rozwoju rynku artykułów promocyjnych i ich indywidualnego biznesu.
Ponad 50% badanych dystrybutorów oraz 46% dostawców korzysta z serwisu LinkedIn. Do posiadania własnych kont na Facebooku przyznało się natomiast 60 proc. dystrybutorów i 63 proc. dostawców gadżetów.
Amerykańska rzeczywistość social media jest zgoła odmienna od polskiej. Do tej pory jeszcze żadna rodzima firma badawcza nie przeprowadziła badania na temat obecności polskich firm w serwisach społecznościowych. Niestety penetracja polskiego internetu jest na poziomie niecałych 50% a serwisy społecznościowe nad Wisłą są głównie kojarzone z Naszą Klasą. Jednak zauważam, że coraz więcej firm gównie tych funkcjonujących w obszarze nowych technologii lub chcących być bardziej „trendy” zakłada swoje profile w Facebook'u, Blipie czy Twitterze.
Na pewno social media to przyszłość, a nie chwilowa moda i aby dotrzeć do swoich klientów z komunikacją czy też przekazem marketingowym jest to odpowiedni „kanał”, który jednak wymaga odpowiedniej wiedzy i umiejętności aby móc efektywnie go wykorzystywać.
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
- Miejsce social media w marketingu mix
- Social media w małych i średnich firmach
- Dojrzałość social media marketingu w przedsiębiorstwach
- Outsourcing kluczowych usług emarketingowych
- Komunikacja e-marketingowa - od czego zacząć
0 comments :
Prześlij komentarz