Z wizerunkiem polskich firm w internecie nie jest dobrze. Jak podaje GUS blisko 93% polskich przedsiębiorstw ma dostęp do internetu, a tylko 65% z nich ma własną stronę www.
Jeszcze gorzej jest jeśli spojrzymy na wyniki badań przez pryzmat polskich małych i średnich firm (MSP), których wkład w tworzenie produktu krajowego brutto wyniósł w 2007 r. 47,4%. Według badań przeprowadzonych przez SMG/KRC na zlecenie Google, swoją stronę internetową posiada 47% przedsiębiorstw sektora MSP, a kolejne 66% nie planuje stworzenia witryny w ciągu najbliższych miesięcy.
Elementy tworzące wizerunek firmy w internecie. |
Według tego samego badania 36% firm nie potrzebuje strony internetowej, a 6% małych i średnich przedsiębiorstw, uważa że ich klienci nie szukają firm w internecie lub nie korzystają z sieci. Biorąc pod uwagę, że blisko 16 mln Polaków to internauci, a 80% deklaruje, że przed podjęciem decyzji zakupowej sprawdza informacje na temat produktu/usługi w internecie to rysuje się następujący obraz: rodzime małe i średnie firmy po pierwsze nie wiedzą za wiele o swoich klientach a o promocji w internecie nie wspominając.
Jak podaje eGospodarka.pl polskie firmy popełniają poważne błędy i zaniechania związane z obecnością w sieci. Jak już polskie przedsiębiorstwo posiada własną witrynę firmową w internecie to niestety, ale nie przywiązuje większej uwagi do jej wyglądu czy tez estetyki. A przecież pierwsze 2-3 sekundy często decyduje czy internauta pozostanie na stronie firmowej i zapozna się np. z ofertą czy od razu zamknie okno przeglądarki lub przejdzie do innego serwisu. Nagminną praktyką jest że strony www są czysto wizytówkami firm w sieci a nie kanałami komunikacji. Co gorsza w wielu przypadkach spotkać można w takich serwisach np. nieaktualne dane teleadresowe przedsiębiorstwa co jest już rzeczą niepodpuszczaną.
Kolejną złą praktyką polskich firm są niskie nakłady ponoszone na promocję w internecie. Jak podaje serwis Favore.pl (kwiecień 2009) ponad 32% polskich firm przeznacza do 100 zł na reklamę w internecie, 29% firm wydaje kwoty w przedziale 100-500 zł, z kolei ponad 15% inwestuje w reklamę interaktywną od 500-1000 zł. Te wyniki o tyle powinny dziwić, że według NASK w II kwartale 2009 roku w Polsce zarejestrowanych jest już ponad 1,4 mln domen z czego ponad 600 tys. należy do firm.
Jednym z nieprzemyślanych działań polskich przedsiębiorstw jest dobór skomplikowanej domeny. W Polsce rejestruje się dziennie ponad 2100 domen i utrudnione może być kupno odpowiedniego adresu www. Dlatego warto się zastanowić nad stworzeniem unikatowej nazwy domeny ponieważ staje się ona tak samo ważna jak logo lub nazwa firmy.
Konkluzja na temat wizerunku polskich firm w internecie nie napawa optymizmem. Nasze rodzime przedsiębiorstwa nie przywiązują odpowiedniej uwagi do swoich serwisów www oraz obecności w internecie i dlatego powinno się płożyć ogromny nacisk na edukację w tym obszarze. Bo jak mówi klasyk „jak nie ma Cię w internecie to nie istniejesz”, a polskie firmy chyba nadal nie znają tego powiedzenia oraz tego co za tym się kryje...
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
- Komunikacja marketingowa w polskich MSP w 2009
- Komunikacja e-marketingowa - od czego zacząć?
- Jak stworzyć skuteczną strategię marketingową?
- Rola public relations w zintegrowanej komunikacji marketingowej (ZKM)
- Jaki jest poziom innowacyjności polskich firm z sektora MSP
0 comments :
Prześlij komentarz