11/10/2009

Quo vadis reklamo banerowa?

11.10.09

Podaj dalej
W ciągu ostatnich miesięcy wszystkie media odczuły zmniejszenie wpływów reklamowych. Wszystkie poza internetem. To medium wyjątkowo dobrze radziło sobie w czasach recesji (na świecie) oraz spowolnienia gospodarczego (w Polsce).

Ale w końcu i reklamę internetową dotknęły skutki kryzysu. Jeszcze nie w Polsce ale w USA już tak. Według raportu Interactive Advertising Bureau (IAB) i PricewaterhouseCoopers LLP, amerykański rynek reklamy internetowej skurczył się w pierwszej połowie 2009 w porównaniu z analogicznym okresem w 2008 roku o 5,5%.

Reklama bannerowa

Udział głównych form reklamowych w internecie – reklamy w wyszukiwarkach (SEM) i banerowej (display) nie uległy znacznym zmianom (spadek o 1%), ale co ciekawe zwiększyły udział w rynku z 77% do 81%.

Z reklamą bannerową nie jest dobrze. Potwierdzeniem tego stanu są badania firm ComScore i Starcom według których liczba osób klikających w reklamę bannerową zmniejszyła się w ciągu ostatnich 2 lat o 50%. Obecnie jedynie 8% internautów w USA klika w 85% reklam typu display (sprawdza się tu zasad Pareto 80/20).

Pojawia się pytanie czy CTR (Click-through rate - wskaźnik klikalności reklamy) powinien świadczyć o efektywności reklamy, kiedy przyjmuje się że kreacja jest skuteczna jeśli kliknie w nią 1-2% internautów.

Ślepota bannerowa (banner blindness), czyli ignorowanie, a wręcz niezauważanie reklam typu display powoduje, że wydawcy internetowi szukają sposobów aby zwiększyć ich atrakcyjność. Jednym co obecnie wymyślili to powiększenie kreacji reklamowych, które przysłaniają coraz większą część serwisów (np.: halfpage, double billboard rozwijany etc.).

Czy to jest lekarstwo na obecny kryzys reklamy banerowej? Myślę że nie. Po prostu internauci jeszcze bardziej znienawidzą reklamy typu display. Jedno jest pewne jeśli reklamy np.: nie będą dawały żadnej wartości dodanej internaucie (np.: kupony rabatowe), to będą one uważane przez nich jako „coś” co denerwuje bo nie daje przeczytać w spokoju artykułu lub wiadomości.

Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:

0 comments :

Prześlij komentarz