Dlaczego upadają firmy? - bo nie mają orientacji marketingowej
Jakiś czas temu w mojej okolicy otworzono kwiaciarnię. I nie było by w tym zapewne nic niezwykłego gdyby nie fakt, że dowiedziałem się o niej po ponad 2 miesiącach od rozpoczęcia działalności. Ze względu na uroczystość związaną z dniem kobiet poszedłem do owej kwiaciarni w celu zakupienia trzech bukietów kwiatów. Jakież było moje zdziwienie kiedy zamawiając wiązanki pani właścicielka powiedziała „że gdyby wiedziała, że tyle się jej kwiatów sprzeda to zamówiła by ich więcej”. Po powrocie do domu zacząłem zastanowić się nad tym co usłyszałem.
Marketing głupcze |
Badanie rynku (okazji rynkowych)
Pierwsze pytanie, które mi przyszło do głowy to czy ta pani zapytała swoich znajomych, przyjaciół, rodziny czy w ogóle będą oni zainteresowani kupowaniem kwiatów w jej kwiaciarni. Jeśli nie to dlaczego? Może godziny otwarcia nie są dopasowane do aktywności kupujących, może asortyment jest nie odpowiedni (należy go poszerzyć), może wprowadzić jakąś innowacyjną usługę np.: kwiaty na telefon lub zamawiane przez internet.
Akcje reklamowe, promocyjne, programy lojalnościowe
Drugie pytanie związane było z brakiem jakiejkolwiek akcji reklamowej/promocyjnej o tym, że powstaje nowa kwiaciarnia oraz cyklicznych akcji promocyjnych związanych z sezonowością sprzedaży (ważne święta: kobiet, walentynki, dzień mamy, babci etc.) I trzecie program lojalnościowy – np.: po zakupie piątej wiązanki otrzymujesz jedną wiązankę do kwoty x gratis.
Brak wiedzy marketingowej (rynkowej)
Działania które opisuję nie wymagają dużo czasu lub pieniędzy - po prostu trzeba mieć wiedzę na temat podstawowych mechanizmów marketingowych i sprzedaży. Wielu moich znajomych i innych małych przedsiębiorców (mikro) nie posiada kompetencji w tym obszarze, a są one NIEZBĘDNE do prowadzenia jakiegokolwiek interesu. Niestety brak wiedzy w tym obszarze mści się w sposób bezwzględny - 80 % firm upada w pierwszym roku działalności...
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
- Jak stworzyć skuteczną strategię marketingową?
- Komunikacja e-marketingowa - od czego zacząć?
- Marketing szeptany a rekomendacje
- Marketing według Apple
- Optymalizacja zwrotu z inwestycji w marketingu ROMI
0 comments :
Prześlij komentarz