Świadomi konsumenci czyli prosumenci to grupa osób posiadających wysoki poziom wiedzy o produktach i markach oraz która w sposób aktywny dzieli się nią z innymi konsumentami, wykorzystując w tym celu internet. To właśnie w oparciu o ową wiedzę prosumenci podejmują świadome decyzje zakupowe, nie sugerując sie jedynie przekazami reklamowymi i marketingowymi. Pojęcie prosumenta wprowadził w latach 70 dwudziestego wieku Alvin Toffler, amerykański pisarz, socjolog i futurolog, znany głównie z pracy na temat cyfrowej rewolucji.
Prosument czyli świadomy konsument - internauta
Obecnie prosumentem jest każdy świadomy internauta, który pierwsze co robi stykając się produktem lub marka to wpisuje daną frazę w wyszukiwarkę, sprawdzając opinie na jej temat czy też cenę.
Ponad 36% internautów ankietowanych w badaniu „Intrygująca reklama offline jako wstęp do poszukiwań online” (grudzień 2008), stwierdziło że informacje znalezione w internecie na temat danego produktu wpływają na ich decyzje zakupowe.
W innym badaniu przeprowadzonym w 2008 roku „Internet pomaga kupować” ponad 78% ankietowanych stwierdziło, że rekomendacje innych internautów są kluczowe przy podejmowaniu przez nich decyzji o zakupie.
Marketing rekomendacji
Siła opinii (rekomendacji) o produkcie jest podstawowym determinantem decydującym o zakupie. Potwierdzeniem tego faktu są wyniki raportu „D-Link Technology” z grudnia 2008r., które wskazują, że aż 77% klientów sklepów e-commerce sugeruje się opiniami innych internautów o produktach
Podstawowym źródłom wiedzy o produkcie poza oficjalnymi informacji producenta są opnie np.: w porównywarkach. Niestety, ale zaufanie do nich w ostatnim czasie zostało mocno nadwyrężone gównie poprzez działanie firm, które w prosty sposób chciały zarobić. Należy również wspomnieć o forach internetowych oraz serwisach stricte z opiniami (np. cokupic.pl etc), które również są ważnym źródłem wiedzy na temat produktów.
![]() |
Prosument czyli świadomy konsument |
Internet najważniejszym kanałem komunikacji o marce
Patrząc na te wyniki i zestawiając je z coraz większą chęcią zakupu towarów przez Polaków w sieci, dochodzimy do wniosku, że internet staje się jednym z najważniejszych kanałów komunikacyjnych, które kształtują opinie o produkcie (66% internautów choć raz dokonało zakupu w internecie – raport „E-commerce w Polsce”, Gemius lipiec 2008r.). Ze względu na specyfikę tego medium, producenci tracą kontrolę nad informacją o swoich produktach i żadne zabiegi nie są w stanie zmienić tej tendencji. Dlatego w niedalekiej przyszłości tylko dobre produkty mają szansę na odniesienie sukcesu na rynku, ponieważ pozytywne opnie internautów o produkcie są lepsze niż milionowe kampanie reklamowe.
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
- SERM czyli zarządzanie reputacją marek w wyszukiwarkach
- Komunikacja e-marketingowa - od czego zacząć?
- Marketing szeptany a rekomendacje
- Optymalizacja zwrotu z inwestycji w marketingu ROMI
0 comments :
Prześlij komentarz