08/07/2015

Jak skutecznie przeprowadzić kampanię e-marketingową?

8.7.15

Podaj dalej
Jak skutecznie przeprowadzić kampanię e-marketingową?

Skutecznie przeprowadzona kampania reklamowa w internecie składa się z poszczególnych etapów, których realizacja zapewnia optymalizację zwrotu z inwestycji (ROI) oraz daje wiedzę na temat najlepszych taktyk w oparciu o wskaźniki. To właśnie te elementy wyróżniają e-marketing na tle pozostałych kanałów komunikacji marketingowej i sprawiają że jest on tak efektywnym narzędziem. 

Kampania reklamowa  w Internecie to zespół skoordynowanych i zorganizowanych działań, wykorzystujących jeden lub szereg różnych narzędzi  e-marketingowych (tzw. cross channel e-marketing), których zastosowanie ma na celu zapewnienie realizacji celów np. sprzedażowych, wizerunkowych czy komunikacyjnych.

Planowanie a następnie przeprowadzenie (egzekucja) kampanii reklamowej czy też promocyjnej składa się następujących etapów.

Proces planowania skutecznej kampanii e-marketingowej.
Proces planowania skutecznej kampanii e-marketingowej.

1. Cele kampanii reklamowej w Internecie

O samym formułowaniu celów pisałem już wcześniej. Najważniejsza jednak zasada przy formułowaniu celów to aby były one spójne ze strategią marketingową/sprzedażową firmy/organizacji oraz aby były formułowane według metodologii SMART (akronim od ang. Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Time-bound).

Formułując cele pamiętaj o KPI - kluczowych wskaźnikach wydajności. W ramach celów e-marketingowych można wyszczególnić kilka rodzajów KPI, które najprościej określić w oparciu o narzędzia analityczne np. Google Analytics (n.p. ilość osób które zapisały się do firmowego newslettera, ilość osób które weszły na konkretną podstronę itp.). Z kolei w ramach e-commerce mogą to być  wielkość sprzedaży w określnym czasie podstawowych produktów lub tzw. uzupełniających - cross-selling (sprzedaż krzyżowa) np. w przypadku sklepu internetowego z butami, komplementarnymi produktami będą pasta do butów, sznurówki w określony kolorze czy wkładki.

Cele kampanii są zawsze bardzo mocno powiązane z budżetem na kampanię w Internecie, zatem jeśli już będziesz wiedział co chcesz osiągnąć poprzez swoje działania e-marketingowe, dobrze abyś wiedział ile możesz na nie wydać ;-).

2. Grupa docelowa w kampanii reklamowej w Internecie

W tym miejscu powinieneś określić kto jest Twoją grupą docelową, do której chcesz dotrzeć z danym przekazem reklamowym. Kiedy określisz już swój target czyli dokonasz wyboru osób spełniających określone kryteria społeczno-demograficzne możesz przejść do kolejnego kroku. Acha – pamiętaj że grupę docelową możesz określić w oparciu o następujące kryteria:
  • płeć, 
  • wykształcenie, 
  • miejsce zamieszkania,
  • dochód.
Możesz również dokonać wyboru w oparciu o psychograficzne określenie Twoich odbiorców, które opiera się na wyodrębnieniu grupy na podstawie jej zachowania i stylu życia, a nie cech demograficznych. Przykładem na takowe wskazanie grupy docelowej są np. miłośnicy urządzeń firmy Apple, lub mężczyźni uprawiający zdrowy styl życia.

Czytaj też: Modele strategii marketingowej w internecie

3. Narzędzia i kreacja w kampanii online

O sukcesie kampanii decyduje wiele elementów. Jednym z ważniejszych jest określenie i wybór najbardziej efektywnych narzędzi e-marketingowych w kontekście celów oraz grupy docelowej. To jest ten moment, w którym możesz pokazać swoim przełożonym, że potrafisz jak przysłowiowy król Midas zamieniać wszystko czego dotkniesz w złoto - wybierz te narzędzia czy kanały komunikacji e-marketingowej, które są najbardziej skuteczne w kontekście Twojej kampanii.

Bez wątpienia tylko zastosowanie kilku różnych narzędzi e-marketingowych gwarantuje tzw. synergię z kampanii online (np. e-mail marketing + Facebook marketing + remarketing + display). Z drugiej strony wykorzystanie wielu form i narzędzi da Ci większą wiedzę na temat tych, w które warto inwestować oraz te z których należy rezygnować (np. Google AdWords może się okazać dużo mniej skutecznym narzędziem niż remarketing na Facebooku).

Osobną sprawą na tym etapie kampanii jest kreacja reklamowa. Warto bez wątpienia, próbować oraz  testować rożne kreacje (np. testy A/B), a następnie je optymalizować.

4. Analityka i raporty w kampanii e-marketingowej

Kiedy już zaczniesz prowadzić konkretną akcję marketingową w Internecie, musisz wiedzieć czy ona jest skuteczna oraz czy osiąga wcześniej zaplanowane cele. Bez wątpienia takie narzędzia do analityki  internetowej jak najpopularniejsze wśród marketerów Google Analytics, przekaże Ci o Twojej kampanii tak dużo informacji że będziesz miał co robić. Jedną z ciekawszych funkcjonalności Google jest możliwość określania i mierzenia celów marketingowych oraz statystyki w czasie rzeczywistym.

Drugą kategorią narzędzi analitycznych są raporty generowane po wykorzystaniu danego narzędzia – one również przekażą Ci sporą liczbę (często komplementarnych) informacji. Jedynie co po pozostaje to wykonanie analizy informacji tych z obu źródeł i dalsza optymalizacja kampanii.

5. Optymalizacja kampanii e-marketingowej

Wspomniałem powyżej o optymalizacji kampanii online. Sprowadza się ona do dwóch zasadniczych działań - wyłączenia nieskutecznych narzędzi np. kampanii display w sieci reklamowej Google AdSence oraz optymalizacji narzędzi i form reklamowych. Optymalizacji powinieneś dokonywać przez pryzmat KPI, które chciałbyś aby były osiągnięte. Tylko takie podejście da Ci pewność, że zwrot z inwestycji marketingowej (ang. ROMI – Return of Marketing Investment) zostanie osiągnięty.

Acha pamiętaj, że optymalizacja jest procesem ciągłym ponieważ zawsze możesz osiągnąć lepsze efekty swoich działań e-marketingowych poprzez analizę wskaźników, swoje doświadczenie oraz intuicję.

I na koniec – testuj, testuj, testuj.

6. Raportowanie końcowe kampanii e-marketingowej

Kampania zakończona, pył na polu bitewnym powoli opada, Ty posiadasz już na tyle dużo informacji i wniosków że możesz przejść do opracowywania raportu końcowego. Zapewne zastanawiasz się po Ci raport jeśli w czasie rzeczywistym analizowałeś efekty poszczególnych form, narzędzi i kreacji. Pytanie czy będziesz pamiętaj o nich za kilka tygodni czy miesięcy, dlatego poświęć jeszcze chwilę swojego czasu i opracuj raport z kampanii wraz z wnioskami. Na pewni przyda Ci on za jakiś czas, a Twój przełożony też chętnie chciałby zobaczyć takie zestawienie ;-)

Życzę Ci skutecznych kampanii czyli takich, które będą spełniać cele jakie przed nimi postawisz oraz abyś zawsze osiągnął jak największe ROI, a gdybyś potrzebował pomocy, zapraszam do kontaktu ;-)

3 comments :

  1. bardzo dobry artykuł, pomocny!

    OdpowiedzUsuń
  2. Sam zajmuję się marketingiem internetowym i powiem że bardzo dobry merytoryczny artykuł, szczególnie dla osób które chcą rozreklamować swój mały biznes.

    OdpowiedzUsuń
  3. To jest bardzo dobry artykuł wszystko opisane i zrozumiałe. Można by powiedzieć: proste!

    OdpowiedzUsuń