Ponad rok temu ruszył Google plus, który według swoich „ojców” miał zagrozić hegemonii Facebooka. I wydawało się że wszystko idzie w dobrym kierunku. Know-how giganta z Mountain View, jego dążenie do upraszczania „wszystkiego co się da” oraz wsparcie pozostałymi usługami miało stać za sukcesem powodzenia tego projektu. Jednak można odnieść wrażenie że Google plus nie rozwija się tak jak powinien...
Oficjalnie informacje mówią że w serwisie Google+ zarejestrowanych jest 250 milionów użytkowników. Niestety nie wiadomo ile oficjalnie osób korzysta z tej usługi. Wiadomo za to że przynajmniej raz w miesiącu ze społecznościowych funkcji Google+ w ramach produktów Google (np. na stronie Google+, dając +1 w wyszukiwarce, itd.), korzysta 150 milionów osób.
Google+ - za i przeciw
Serwis społecznościowy od Google ma wszystkie potrzebne cechy aby stać się ważnym kanałem komunikacyjnym – ciekawy i przejrzysty interfejs, niesymetryczny poziom relacji pomiędzy użytkownikami (kręgi). Jednak nie mogę się oprzeć wrażeniu, że został (pytanie czy na własne życzenie) sklasyfikowany jako „miejsce” z którego na chwilę obecną najchętniej korzystają osoby związane z rynkiem IT. Jak nie trudno się domyśleć dyskusje również najczęściej poruszają aspekty technologiczne.
Czytaj też: Strategia social media a polskie firmy
Google+ dla firm
Google plus dość późno dał możliwość tworzenia stron (odpowiednik fan page) dla firm czy też organizacji. Z drugiej strony aby móc prowadzić efektywną komunikację marki muszą być odbiorcy – a tych za wielu nie ma - z wyjątkiem tych „lubiących” marki z obszaru IT. W końcu nie bez kozery przyległa do Google plus nazwa „miasto duchów”.
Google+ vs. Facebook
Sukces Facebooka polegał na tym, że zadbał o oba te obszary równocześnie – biznes (firmy) oraz o „zwykłych userów”. Google plus zbyt długo z tym zwlekał – dochodziło do sytuacji że np. Ford musiał „złamać” regulamin usługi bo utworzył konto firmy a w pierwszym okresie mógł to zrobić tylko „zwykły user”.
Profil Forda na Google plus |
Na chwilę obecną Google+ nie daje dla marketingowego wykorzystania profili, żadnej dodatkowej funkcjonalności w stosunku do stron firmowych, które oferuje Facebook. Niestety utrudnione jest wykorzystywanie w celach komunikacyjnych adresów www profilu marki na Google plus, ponieważ nie da się go na chwilę obecną zmodyfikować tak aby był on bardziej „przyjazny” - przykład adresu strony Forda na G+ > https://plus.google.com/111717275116289870961/posts
Poziom interakcji fanów na profilach marek obecnych na Google + w porównaniu do analogicznych profili brandów na Facebooku jest również dużo mniejszy. A co ciekawe Google w jakieś „specjalny” sposób „nie promuje” stron firmowych na G+ w swojej wyszukiwarce – jest np. duży problem z wyszukaniem profilu Forda w serwisie Google plus.
Czytaj też: Social Media w małych i średnich firmach
Qvo vadis Google plus?
Odpowiednia do zilustrowania obecnej pozycji Google plus w porównaniu z Facebookiem, jest analogia do pozycji jaką posiada Google na rynku wyszukiwarek (pow. 90% udziału w runku) wobec... Binga (5-7% udziału).
Zbudowanie bezpiecznej przewagi na innymi serwisami udało się Facebookowi, głównie za sprawą gier i aplikacji oraz otwartego API (Google+ API już działa). Ponadto przycisk „like”, który wymusił powstanie googlowego +1 oraz „like box”, czyli pola ze zdjęciami osób które lubią profil danej marki (pojawiający się na stronach chyba już wszystkich serwisów), sprawiły że coraz trudniej wyobrazić sobie, że Facebook może być zagrożony. Do tego dokładając oficjalne komunikaty potentata z Mountain View, iż na algorytm wyszukiwarki Google coraz większy wpływ mają serwisy społecznościowe, tworzy nam się taki oto obraz – Facebook i długo, długo nic...
Ilość userów = sukces
Na pewno G+ potrzebuje zwiększenia dynamiki nowych kont, jednak aby to osiągnąć trzeba przekonać użytkowników do tego poprzez tworzenie wartości dodanej której nie ma Facebook.
Pytanie jak ową przewagę zbudować oraz w oparciu o co...
Zdjęcie: www.thetechcheck.com
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
- Jak Social Media zmieniły brand marketing
- Dojrzałość Social Media marketingu w przedsiębiorstwach
- Social Media w budżetach e-marketingowych
- Miejsce social media w marketingu mix
Google plus? Gdyby nie obecność firm i profili fachowców z branż, którzy szukają kontaktów biznesowych, to ten serwis świeciłby pustkami.
OdpowiedzUsuńfacebook to moloch, który w końcu upadnie, jest to kwestia czasu - jak wielkiego w sumie sam nie wiem
OdpowiedzUsuń