Stomatologia to dziedzina polskiej gospodarki, która jest jedną z przodujących branż pod względem rozwoju rynku. Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń w 2010 r. prywatne wydatki na stomatologię były wyższe średnio o ok. 11 procent w stosunku do roku poprzedniego i wyniosły ok 4,6 mld zł. Największe przyrosty notowane były wimplantologii, ortodoncji i protetyce.
W 2009 roku w niepublicznych gabinetach udzielono 27,3 mln porad stomatologicznych, ponad siedmiokrotnie więcej niż w placówkach publicznych.
Komunikacja e-marketingowa w branży stomatologicznej
Usługi stomatologiczne jako produkt znajdują się w fazie dojrzałości, która ma zasadniczy wpływ na działania w zakresie komunikacji marketingowej. W nowoczesnym marketingu również w stomatologii, fundamentalne znaczenia ma wykorzystanie internetu. Jak zatem wygląda marketing internetowy usług stomatologiczny w Polsce?
Czytaj też: Jak zbudować skuteczną strategię e-marketingową praktyki stomatologicznej?
Czytaj też: Jak zbudować skuteczną strategię e-marketingową praktyki stomatologicznej?
Strategia marketingowa w internecie a stomatologia
Pojęcie takie jak strategia marketingowa w internecie w branży stomatologicznej raczej nie istnieje. Oczywiście są wyjątki, ale jedynie potwierdzają one regułę. Niestety zarządzanie marketingowe w jednostkach stomatologicznych przez zdecydowaną część managerów, wśród których lwią cześć stanowią lekarze stomatolodzy, ogranicza się do zaledwie kilku narzędzi lub taktyk z obszaru marketingu mix (m.in.: price, placement).
Marketing internetowy postrzegany jest jedynie przez pryzmat strony internetowej oraz działań w obszarze reklamy AdWords. Ale o tym w dalszej części.
Strona internetowa gabinetu / kliniki stomatologicznej
Generalnie większość gabinetów lub klinik dentystycznych ma swoje witryny internetowe, co wpisuje się w ogólnopolski trend w tym obszarze.
Niestety jakość wykonania tychże witryn pod względem technologicznym jak i czysto komunikacyjnym pozostawia wiele do życzenia. Można stwierdzić, ze jedynie nieliczne gabinety stomatologiczne posiadają profesjonalne witryny internatowe, które są głównym kanałem komunikacji marketingowej firmy w internecie, a często również poza nim.
Filmiki wideo, czy zakładka z wiadomościami nadal są domeną jedynie małej grupy reprezentantów branży stomatologicznej, nie wspominając o innych interaktywnych funkcjonalnościach.
Optymalizacja strony internetowej przeciętnego gabinetu dentystycznego w kraju nad Wisłą, pod kątem SEO/SEM jest wręcz incydentalna.
Generalnie dominuje zasada, że wielkość rynku oraz poziom zamożności mieszkańców przekłada się na jakość komunikacji marketingowej z wykorzystaniem serwisu www oraz samego internetu, a co za tym idzie również na ceny samych usług stomatologicznych.
Promocja w internecie – AdWords i długo długo nic..
Kiedy klinika prowadzi już jakieś działania w zakresie reklamy lub promocji to często wykorzystywanym narzędziem w tym obszarze jest reklama Google AdWords. Ze względu na dużą i ciągle rosnącą konkurencję na tym rynku, stawki za co niektóre słowa kluczowe wynoszą nawet kilka złotych.
Realizowane kampanie AdWords można podzielić na dwie grupy: te prowadzone profesjonalnie (głównie agencje SEMowe) i te realizowane bezpośrednio przez zainteresowanych (ich jakość pozostawia wiele do życzenia).
Serwisy społecznościowe a branża stomatologiczna
Branża stomatologiczna, a co za tym idzie również medyczna nie wykorzystuje serwisów społecznościowych w komunikacji z otoczeniem (nie wspominając o dzianiach marketingowych).
Są wyjątki, np.: Szpital MSWiA w Warszawie, ale niestety jest to jedyna znana mi jednostka medyczna, która ma swój oficjalny profil na Facebooku. O innych serwisach społecznościowych nie będę nawet wspominał (Twitter, Blip).
Emailing i reklama bannerowa
Zdarzają się kampanie reklamowe wykorzystujące emailing lub reklamę bannerową, wpromocji usług stomatologicznych lecz niestety mają one raczej charakter incydentalny.
Konkludując, rozwój komunikacji marketingowej w internecie w obszarze usług stomatologicznych, w przeciwieństwie do samej branży jest na relatywnie niskim poziomie.
Na chwilę obecną nie występuje (jeszcze) takie pojęcie jak zintegrowana komunikacja marketingowa placówek dentystycznych/stomatologicznych, w której marketing internetowy zajmuje odpowiednie miejsce, jednakże są widoczne pewne symptomy, które zapewne w ciągu tego roku zmienią ten stan.
Branża dentystyczna ma ogromne możliwości rozwoju promocji swoich usług z wykorzystaniem emarketingu, a recepta do odniesienia sukcesu na tym polu jest dość prosta:
- opracowanie i konsekwentna realizacja strategii emarketingowej w ramach szerszego planu marketingowego
- szybkość wdrożenia strategii emarketingowej na rynku
Zdjęcie pochodzi z: www.seohawk.com
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
Ciekawe spostrzeżenia. E-marketing w stomatologii wkrótce stanie się bardziej popularny. Mimo wszystko już teraz można zauważyć powstawanie coraz lepiej zoptymalizowanych witryn i działania promocyjne skierowane na konkretne kliniki. A w obecnym roku będziemy pewnie mieli okazję dostrzec coraz więcej ciekawych akcji promujących firmy z tej branży.
OdpowiedzUsuń