26/02/2011

E-marketing w stomatologii

26.2.11

Podaj dalej



Stomatologia to dziedzina polskiej gospodarki, która jest jedną z przodujących branż pod względem rozwoju rynku. Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń w 2010 r. prywatne wydatki na stomatologię były wyższe średnio o ok. 11 procent w stosunku do roku poprzedniego i wyniosły ok 4,6 mld zł. Największe przyrosty notowane były wimplantologii, ortodoncji i protetyce.

W 2009 roku w niepublicznych gabinetach udzielono 27,3 mln porad stomatologicznych, ponad siedmiokrotnie więcej niż w placówkach publicznych.


Komunikacja e-marketingowa w branży stomatologicznej

Usługi stomatologiczne jako produkt znajdują się w fazie dojrzałości, która ma zasadniczy wpływ na działania w zakresie komunikacji marketingowej. W nowoczesnym marketingu również w stomatologii, fundamentalne znaczenia ma wykorzystanie internetu. Jak zatem wygląda marketing internetowy usług stomatologiczny w Polsce?

Czytaj też: 
Jak zbudować skuteczną strategię e-marketingową praktyki stomatologicznej?


Strategia marketingowa w internecie a stomatologia

Pojęcie takie jak strategia marketingowa w internecie w branży stomatologicznej raczej nie istnieje. Oczywiście są wyjątki, ale jedynie potwierdzają one regułę. Niestety zarządzanie marketingowe w jednostkach stomatologicznych przez zdecydowaną część managerów, wśród których lwią cześć stanowią lekarze stomatolodzy, ogranicza się do zaledwie kilku narzędzi lub taktyk z obszaru marketingu mix (m.in.: price, placement).


Marketing internetowy postrzegany jest jedynie przez pryzmat strony internetowej oraz działań w obszarze reklamy AdWords. Ale o tym w dalszej części.

Strona internetowa gabinetu / kliniki stomatologicznej

Generalnie większość gabinetów lub klinik dentystycznych ma swoje witryny internetowe, co wpisuje się w ogólnopolski trend  w tym obszarze.

Niestety jakość wykonania tychże witryn pod względem technologicznym jak i czysto komunikacyjnym pozostawia wiele do życzenia. Można stwierdzić, ze jedynie nieliczne gabinety stomatologiczne posiadają profesjonalne witryny internatowe, które są głównym kanałem komunikacji marketingowej firmy w internecie, a często również poza nim.

Filmiki wideo, czy zakładka z wiadomościami nadal są domeną jedynie małej grupy reprezentantów branży stomatologicznej, nie wspominając o innych interaktywnych funkcjonalnościach.

Optymalizacja strony internetowej przeciętnego gabinetu dentystycznego w kraju nad Wisłą, pod kątem SEO/SEM jest wręcz incydentalna.
E-marketing w stomatologii
źródło: Google Polska

Generalnie dominuje zasada, że wielkość rynku oraz poziom zamożności mieszkańców przekłada się na jakość komunikacji marketingowej z wykorzystaniem serwisu www oraz samego internetu, a co za tym idzie również na ceny samych usług stomatologicznych.

Promocja w internecie – AdWords i długo długo nic..

Kiedy klinika prowadzi już jakieś działania w zakresie reklamy lub promocji to często wykorzystywanym narzędziem w tym obszarze jest reklama Google AdWords. Ze względu na dużą i ciągle rosnącą konkurencję na tym rynku, stawki za co niektóre słowa kluczowe wynoszą nawet kilka złotych.

Realizowane kampanie AdWords można podzielić na dwie grupy: te prowadzone profesjonalnie (głównie agencje SEMowe) i te realizowane bezpośrednio przez zainteresowanych (ich jakość pozostawia wiele do życzenia).

Serwisy społecznościowe a branża stomatologiczna

Branża stomatologiczna, a co za tym idzie również medyczna nie wykorzystuje serwisów społecznościowych w komunikacji z otoczeniem (nie wspominając o dzianiach marketingowych).

Są wyjątki, np.: Szpital MSWiA w Warszawie, ale niestety jest to jedyna znana mi jednostka medyczna, która ma swój oficjalny profil na Facebooku. O innych serwisach społecznościowych nie będę nawet wspominał (Twitter, Blip).

Emailing i reklama bannerowa

Zdarzają się kampanie reklamowe wykorzystujące emailing lub reklamę bannerową, wpromocji usług stomatologicznych lecz niestety mają one raczej charakter incydentalny.

Konkludując, rozwój komunikacji marketingowej w internecie w obszarze usług stomatologicznych, w przeciwieństwie do samej branży jest na relatywnie niskim poziomie.

Na chwilę obecną nie występuje (jeszcze) takie pojęcie jak zintegrowana komunikacja marketingowa placówek dentystycznych/stomatologicznych, w której marketing internetowy zajmuje odpowiednie miejsce, jednakże są widoczne pewne symptomy, które zapewne w ciągu tego roku zmienią ten stan.

Branża dentystyczna ma ogromne możliwości rozwoju promocji swoich usług z wykorzystaniem emarketingu, a recepta do odniesienia sukcesu na tym polu jest dość prosta:
  • opracowanie i konsekwentna realizacja strategii emarketingowej w ramach szerszego planu marketingowego
  • szybkość wdrożenia strategii emarketingowej na rynku

1 comments :

  1. Ciekawe spostrzeżenia. E-marketing w stomatologii wkrótce stanie się bardziej popularny. Mimo wszystko już teraz można zauważyć powstawanie coraz lepiej zoptymalizowanych witryn i działania promocyjne skierowane na konkretne kliniki. A w obecnym roku będziemy pewnie mieli okazję dostrzec coraz więcej ciekawych akcji promujących firmy z tej branży.

    OdpowiedzUsuń