Według analizy domu mediowego Starlink rynek reklamy w I kwartale 2009 roku spadł o ponad 5% w porównaniu z analogicznym okresem w poprzednim roku i wyniósł 1 miliard 559 mln zł. Jedynie dwa media zanotowały wzrost - reklama w internecie 17% oraz reklama w kinie o zaledwie 0,2%. Wszystkie pozostałe media zanotowały wyraźną stratę.
Popularność przenoszenia budżetów reklamowych do internetu spowodowana jest stosunkowo niską ceną powierzchni reklamowych, a zarazem wysoką efektywnością oraz mierzalnością działań marketingowych w tym medium.
Ciekawe badania dotyczące efektywności i zauważalności reklam w internecie prezentuje firma Lightspeed Research, według których 51% brytyjskich internautów zwraca uwagę na reklamę kiedy jest ona do nich dopasowana. Z kolei 43% ankietowanych zwraca uwagę na reklamy, które są im są przydatne. Dla 33% internautów reklama jest zauważalna kiedy pozwala zaoszczędzić pieniądze (różne akcje promocyjne w oparciu o kupony rabatowe do pobrania ze strony internetowej producenta/produktu). Najciekawszą a zarazem intrygującą odpowiedzią 25% respondentów było „nie zwracam uwagi na reklamy w internecie”.
Kiedy zestawimy te wyniki z innymi rezultatami tego samego badania dotyczącego godzin, w których internauci zwracają uwagę na reklamy w sieci to rysuje się bardzo interesująca refleksja.
Najczęściej internauci zauważają reklamy po godzenie 18, a największy odsetek bo blisko 60% stanowią osoby w wieku 35-44 oraz 45-54 lat (osoby w wieku 18-24 stanowią 46%). Pośród wszystkich grup wiekowych najrzadziej internauci zwracają uwagę na reklamy przed godziną 9 rano (około 5% wszystkich internautów).
W internecie najczęstszym sposobem płatności za reklamę jest CPM (Cost Per Mille - koszt dotarcia do tysiąca odbiorców i obliczany jest na podstawie liczby odsłon witryny internetowe).
Dlatego w niedalekiej przyszłości dojdzie do sytuacji gdzie reklamodawcy chcąc efektywniej dotrzeć do swoich potencjalnych klientów będą decydować się na działania mające na celu lepsze dopasowanie przekazu reklamowego do odbiorcy. Ponadto godziny emisji reklamy będą jednym z kluczowych aspektów sukcesów kampanii reklamowej w internecie. Te dwa czynniki mogą spowodować zmiany w sposobie rozliczania za emisję reklam w sieci, który może przypominać ten z telewizji oczywiście odpowiednio zmodyfikowany (np.: wysokość opłat za emisję uzależniona będzie o różnych czynników m.in. od prime time'u).
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
- Czy social media marketing jest mierzalny?
- Komunikacja e-marketingowa - od czego zacząć?
- Reklama w internecie popularniejsza pośród małych firm
- Quo vadis reklamo banerowa?
- Dojrzałość social media marketingu w przedsiębiorstwach
0 comments :
Prześlij komentarz