23/07/2011

Skuteczny e-marketing w oparciu o wskaźniki

23.7.11

Podaj dalej


wskazniki_w_e-marketingu
Skuteczny e-marketing za sprawą swojej mierzalności wymaga od marketerów myślenia i dostarczania wymiernych wskaźników, które mają na celu udowodnić efektywność ich działań. Planowanie i realizacja projektów marketingowych w oparciu o określone wskaźniki jest elementarnym działaniem jakie wymaga się nie tylko od marketerów, ale również od decydentów w firmach.



Określenie mierników marketingowych wytycza kierunki rozwoju organizacji oraz ułatwia planowanie. Jest również sposobem kontroli i metodą zarządzania - Management by Objectives (MBO).


eMarketer.com w jednym swoich artykułów poświęconych efektywności działań marketingowych w internecie stawia dość interesującą tezę „Marketers are desperate for a clear, comprehensive and effective set of metrics and measurement systems for driving marketing performance”. Nie sposób się z nią nie zgodzić.

Skuteczny e-marketing w oparciu o wskaźniki
Skuteczny e-marketing w oparciu o wskaźniki, źródło: eMarketer.

Mierzalność działań e-marketingowych 


Możliwości jakie daje internet w realizacji działań marketingowych implikują powstawanie oddzielnych specjalizacji w ramach samego e-marketingu, wspominając chociaż o e-mail marketingu, social media marketingu, marketingu w wyszukiwarkach. Każda z owych specjalizacji ma swoje unikalne modele mierzenia działań. Jest jednak pewna kluczowa grupa wskaźników, którą posługują się marketerzy w celu określenia ewaluacji i efektywności kampanii marketingowych w internecie.

  1. Współczynnik klikalności (CTR - Clickthrough rates) jest chyba najpopularniejszym wskaźnikiem w e-marketingu używanym w reklamie online. CTR określa efektywność danej kreacji reklamowej (klikniecie w reklamę), jednak nie powinien być on jednym wskaźnikiem branym pod uwagę przy realizacji kampanii. Dla przykładu w kampaniach banerowych (brandingowych oraz sprzedażowych) ten wskaźnik może mieć różną wartość, ale nie przekracza on obecnie więcej niż 0,5% i cały czas maleje. Z kolei w marketingu w wyszukiwarkach jest jednym z kluczowych wskaźników efektywności kampanii np. Google AdWords.
  2. Wejścia na stronę (trafiic to website) oraz generowanie lidów (lead generation) są to jedne z ważniejszych wskaźników w marketingu internetowym. Pierwszy określa liczbę osób, która trafiła na nasza stronę z różnych miejsc w internecie (traffiic source), a druga mówi o jakości owych odwiedzin, wyrażonej np.: pozostawianiem danych teleadresowych (zapisanie się do newslettera, pobranie raportu, oferty etc.).
  3. Zwrot z inwestycji marketingowej (ROI w marketingu) jest najczęściej stosowanym wskaźnikiem na etapie tworzenia planów i kampanii marketingowych. Najbardziej go lubią decydenci w zakresie określania wysokości budżetów marketingowych – prezesi, dyrektorzy finansowi. Na temat ROI w marketingu więcej szczegółów dostępnych jest w artykule Optymalizacja zwrotu z inwestycji (ROI) w marketingu.
  4. (Engagement Score) to jeden z najchętniej wykorzystywanych obecnie wskaźników pośród e-marketerów, określających poziom zaangażowania internautów/userów. Wskaźnik ten określa poziom zainteresowania lub zaangażowania w treści (content) zamieszczanych na stronach serwisów. Poziom zaangażowania jest chętnie wykorzystywany w reklamie video online, aplikacjach mobilnych, landing pages oraz serwisach społecznościowych (social media).
  5. Świadomość marki (brand perception lift) określa w jaki sposób nasza usługa/produkt są postrzegane przez klientów. Badanie efektywności dziań e-marketingowych, których celem jest zmiana postrzegania marki wymaga przeprowadzenia dodatkowych badań na grupie docelowej (przed i po realizacji kampanii). Jest to relatywnie „drogi” w ewaluacji wskaźnik, jednak z punktu zarządzania marką (brand managment) bardzo ważny.

Najbardziej skuteczny marketing to marketing wykorzystujący wskaźniki i metryki, poprawiające efektywność kampanii i projektów marketingowych, dlatego warto poświecić trochę czasu aby lepiej je poznać, szczególnie w praktyce.

Zdjęcie pochodzi z 
www.blogsellingsolutions.com

Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:

0 comments :

Prześlij komentarz