Social media zmieniło wiele w komunikacji marketingowej. Konsumenci komunikują się ze sobą, co powoduje że opinie o marce jak nigdy wcześniej transmitowane są na rynek.
Źródło: abcey.com |
Zjawisko to wykracza poza tradycyjne word-of-mouth i ma zdecydowanie więcej do zaoferowania. Jednak sytuacja ta sprawia, że marketerzy nie mogą w pełni kontrolować przekazu związanego z ich marką.
Według badania agencji MiresBall i KRC Research (State of the Brand Report: Building Buzz. Building Brands, Aug 23, 2010), 40% marketerów postrzega media społecznościowe jako nowe wyzwania dla integralności ich marek. Co ciekawe ponad 30% respondentów twierdzi, że serwisy społecznościowe wpływają na marki na tyle znacząco, aby doprowadzić do zmian w strategii marketingowej.
Powodem do zmiany strategii jest na pewno rosnąca liczba konsumentów/użytkowników w najbardziej popularnych serwisach społecznościowych. W końcu nie sposób przejść obojętnie obok np.: Facebooka, który już dawno temu przekroczył liczbę ponad 500 mln użytkowników.
Ponad połowa ankietowanych brand managerów potwierdziła, że media społecznościowe dały im możliwość dotarcia do nowych klientów. Z kolei 17% nie zgodziło się z tą teza, a 21% nie miało zdania.
Zdecydowana większość respondentów zgodziła się, z twierdzeniem, że marka musi definiować firmę lub produkt, z kolei wiadomości powinny być przekazywane za pośrednictwem różnych kanałów marketingowych i PR, w tym mediów społecznych, a najbardziej efektywny sposób komunikowania się o marki to przekazywanie prawdziwych i rzetelnych wiadomości.
A jak te wyniki badań mają się do polskiej rzeczywistości w obszarze social media?
Według lipcowego Megapanelu, dwa czołowe serwisy społecznościowe w Polsce mają w sumie ponad 19 000 użytkowników - nk 12 108 495 użytkowników, 68,58% zasięg z kolei facebook osiągnął wynik 7 130 802 użytkowników i 40,39% zasięgu. Warte odnotowania jest iż Facebook – w lipcu o ponad 700 tys. internautów więcej niż miesiąc wcześniej.
Najnowsze wyniki badania Eurobarometru, pokazują iż Polacy zdecydowanie częściej korzystają z serwisów społecznościowych niż przeciętni Europejczycy - 43% naszych rodaków korzysta z social media, a średnia dla całej Unii wynosi 35%.
W Polsce zaczynają pojawiać się kampanie, których główną osią działań staje się social media. Takich przykładów jest wiele. Jednak polskie firmy nadal bardzo mizernie wykorzystują ten kanał komunikacji z klientami.
Według badania firmy Cisco dot. wykorzystania internetu jako narzędzia do efektywnej komunikacji biznesowej w polskich przedsiębiorstwach, jedynie 14% rodzimych firm jest obecna w serwisach społecznościowych.
Co ciekawe, aż 32% ankietowanych wskazało, że główną przeszkodą w prowadzeniu komunikacji za pomocą social media jest kierownictwo firmy, które jest mało przekonane, że obecność w serwisach społecznościowych przyczyni się do rozwoju firmy i zwiększenia jej przychodów.
Niewątpliwie nadal problem jest relatywnie niski współczynnik osób posiadający dostęp do sieci. Najnowsze wyniki Erobarometru mówią, iż z internetu w domu korzysta 52% Polaków (przeciętna dla Unii to 57%). Z jego jakością też nie jest najlepiej - z internetu szerokopasmowego w Polsce korzysta 40% internautów, a w UE 48% obywateli.
Zwiększenie dostępności i jakości internetu na pewno lepiej wpłynie na postrzeganie tego medium w świadomości włodarzy polskich firm i wreszcie uplasuje je na równi z prasą, radiem i telewizją.
W końcu wcześniej czy później rodzimi managerowie przekonają się do social media, pytanie tylko czy koszty wejścia nie będą wtedy dość wysokie.
Na koniec ostatnia myśl dotycząca obecności marek w serwisach społecznościowych. Firmy chcąc odnieść sukces w kanale komunikacji muszą stawiać na działania strategiczne a nie ad hoc. Przykładów na to jak wiele rodzimych firm „strzeliło sobie w stopę” działając bez strategii jest zanadto dużo...
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
"Według badania agencji MiresBall i KRC Research (State of the Brand Report: Building Buzz. Building Brands, Aug 23, 2010), 40% marketerów postrzega media społecznościowe jako nowe wyzwania dla integralności ich marek. Co ciekawe ponad 30% respondentów twierdzi, że serwisy społecznościowe wpływają na marki na tyle znacząco, aby doprowadzić do zmian w strategii marketingowej." Czysta prawda, co ise przekłada na rzeczywistosc podajac za przykład chociaz Facebook.
OdpowiedzUsuńCzas w marketingu można podzielić na ten "sprzed social media" i ten "po social media". Od pojawiania się SM, nic w marketingu nie będzie już takie same...
OdpowiedzUsuń