Marketing terytorialny przeżywa obecnie w Polsce boom, który widać po wielości i różnorodności akcji promujących miasta (np.: Gdynia, Poznań, Łódź, Białystok, Pcim), jak również regiony (zachodniopomorskie, lubelskie, dolnośląskie), które są realizowane w oparciu o cały wachlarz środków przekazu (outdoor, telewizja, radio, BTL, internet, prasa).
Ostatnio byłem na spotkaniu branży marketingowej, na którym zaprezentowano efekty kampanii promocji województwa śląskiego „Śląskie. Pozytywnie nakręceni polecają”. Pierwsze co mnie pozytywnie zaskoczyło (poza samym hasłem, które uważam za trafione) to realizacja promocji regionu przez pracowników Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Województwo śląskie było jednym z pierwszych, które zleciło stworzenie profesjonalnej strategii promocji (regionu) [!]. Opracowanie dokumentu poprzedzone zostało spotkaniami z ekspertami oraz konsultacjami społecznymi [!!]. Ponadto przeprowadzano badania wizerunku [!!!], które wykazały postrzeganie śląskiego jako regionu stricte przemysłowego. W oparciu o wnioski z tego badania powstała mapa marki „Śląskie” [!!!!] która wytyczyła i określiła kierunki jej rozwoju.
W 2007 roku przyjęto strategię komunikacji marketingowej dotyczącej obszaru turystki i inwestycji, której hasło brzmi – „Śląskie. Pozytywna energia”, mające swoje źródło w „energetycznym kręgosłupie” Europy, którego końcem jest właśnie województwo śląskie (ów kręgosłup widać z kosmosu jako najjaśniejszą cześć Europy). Ważnym aspektem jej realizacji jest fakt, że pomimo zmiany kolejnych marszałków nie jest ona modyfikowana pod wpływem nacisków politycznych.
Same efekty kampanii „Śląskie. Pozytywnie nakręceni polecają” realizowanej pomiędzy 2 kwietnia a 11 mają br., były naprawdę imponujące zważając, że jej koszty przy ogólnopolskiej akcji wyniosły niecałe 5 mln. zł (telewizja, outdoor, reklama prasowa, eventy oraz działania PR). Ponad 6 milionów rodaków zadeklarowało, że prawdopodobnie skorzysta z prezentowanej w kampanii oferty turystycznej regionu. Przy ocenie jej wyników należy wziąć m.in. pod uwagę fakt, że jej adresatami byli tym razem nie sami mieszkańcy województwa śląskiego (jak w przypadku poprzedniej akcji), ale mieszkańcy innych miast Polski, którzy w jej wyniku zmienili zdanie o samym regionie jak również o ludziach w nim mieszkających.
Regiony oraz miasta Polski rozpoczynają profesjonalną promocję i to jest godny odnotowania fakt. Coraz częściej będziemy się spotykać z ich reklamami czy to w telewizji czy w outdoor'ze (który tak polubiły). Swoją drogą zastanawiam się kiedy doczekamy się tak ciekawych akcji promocyjnych polskich miast lub regionów, jak ta zrealizowana przez władze prowincji Queensland w Australii, a która dotyczyła przeprowadzenia rekrutacji na stanowisko zarządcy wysp tropikalnych, określoną przez media jako „najlepszą posadę na świecie”...
Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:
- Jak stworzyć skuteczną strategię marketingową?
- Komunikacja e-marketingowa - od czego zacząć?
- Marketing szeptany a rekomendacje
- Marketing według Apple
- Optymalizacja zwrotu z inwestycji w marketingu ROMI
0 comments :
Prześlij komentarz